×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Naar de sauna om je winterdip te verminderen

Naar de sauna om je winterdip te verlichten
04.12.2013 - Redactie

Ondanks, en misschien juist wel door, die prachtig nazomer, valt de winter rauw op ons dak. Het is niet alleen de temperatuur die pijlsnel richting 0-punt schiet, ons humeur is op het moment ook geen kandidaat voor een uitstekend-BBQ-weer-certificaat. Lenneke van SaunaGids.nl vertelt hoe een bezoek aan de sauna je winterdip kan verminderen.


Hoe we ook gedurende het jaar ons best doen onze beschermingslaag te verstevigen, een aantal van ons lijken niet opgewassen te zijn tegen de weerslag die het gebrek aan licht met zich meebrengt. Een neerslachtig gevoel, vermoeidheid, behoefte aan veel (koolhydraatrijk) voedsel, prikkelbaar; allemaal symptomen van die hardnekkige jaarlijks terugkerende winter. Vervelend voor je naasten, maar vooral voor jezelf!

Een bezoek aan de sauna kan een verlichtend effect hebben op een winterdip:
 
•    Kleurentherapie sauna’s geven je lichaam de kans haar balans terug te vinden. Wist je dat bijvoorbeeld de kleur groen harmoniseert en daarnaast tevredenheid, rust en ontspanning brengt?  En wat dacht je van de kalmerende werking van blauw? Het is de kleur van de vrede en zorgt voor diepe ontspanning.
•    De zonnebank verliest  aan populariteit, maar is en blijft een geschikt toevoerkanaal voor de Vitamine D die we door een gebrek aan zonlicht doorgaans mislopen in de winter.
•    De warmte in een sauna helpt je lichaam meer afweerstoffen te produceren wat weer een positief effect heeft op je  afweersysteem.
•    Het saunabaden zorgt er tevens voor dat je lichaam als het ware wordt “schoongespoeld”; stofwisselingsresten en stoffen die na ziekteprocessen zijn blijven hangen worden afgevoerd en maken plaats voor ‘verse’ lichaamseigen stoffen.
•    Het doorgaans aanwezige zwembad biedt de mogelijkheid voor dat stukje beweging wat ’s winters vaak een ondergeschoven kindje blijkt.
•    In plaats van je te verzetten, kun je je een hele dag overgeven aan de melatonine (slaaphormoon) die door de ontregelde biologische klok extra wordt aangemaakt door je lichaam.
•    De sauna heeft een stimulerende werking op de aanmaak van endorfine; een lichaamseigen stof, die de geest ontspant en een gevoel van welzijn geeft.

Geef  je lichaam dus dat stukje extra aandacht waar het om vraagt en wat je lichaam ook ongetwijfeld verdient!  Een mooie bijkomstigheid: door afvoer van al je afvalstoffen en de verversing van je vochtreserves ben je de dag na een saunabezoek op je mooist!

Dit artikel is een bijdrage van Lenneke Timmermans van SaunaGids.nl.
 

Wat vind je ervan?

Reacties

Column van Jet: Massage tegen cellulite

02.03.2017 - Als puber had Jet een wens: benen die tien centimeter korter waren. Inmiddels is die onzekerheid allang verdwenen, maar kennelijk blijft er altijd iets te wensen over. Lees verder

Column van Jet: Voor het eerst naar de sauna

28.02.2017 - 'Een week later zit ik met blote billen op een handdoekje.' Lees verder

Beautytrend: de elektrische gezichtsborstel

Advertorial - Ze duiken overal op en zijn mateloos populair, de elektrische gezichtsborstels. Zo’n borstel reinigt je huid vliegensvlug, maakt korte metten met onzuiverheden en veegt make-up in een keer van je gezicht. Boenen met wattenschijfjes of reinigingsdoekjes hoeft niet meer. Er is veel keuze aan gezichtsborstels: waar moet je op letten bij de aanschaf? Lees verder

Tips voor mindfulness

17.08.2016 - In het artikel Feel good-factor in het septembernummer kun je lezen over hoe je mindfulness kunt gebruiken om lekkerder in je vel te zitten. Geen idee hoe of waar je moet beginnen? Wij hebben al onze tips nog eens voor je op een rij gezet. En het hoeft echt niet zo zweverig te zijn als je denkt. Lees verder

Naturel op vakantie: Go nude!

13.05.2016 - Advertorial - Hou je ervan op mooie zomeravonden naakt te gaan zwemmen en ga je het liefst naar een wellnessresort zonder badkleding mee? Doe je altijd je kleinste bikini of string aan naar het strand om zo egaal mogelijk bruin te worden, maar lijkt het je nóg fijner om in je blootje te zonnen? Dan is een naturistenvakantie echt wat voor jou. Lees verder

Spoedcursus masseren

25.03.2016 - Vijf snelle tips om je partner thuis te verwennen met een massage. Of schuif hem deze tips onder zijn neus. Lees verder

4 massagetechnieken die je kunt gebruiken

06.03.2016 - Er zijn veel verschillende technieken die je kunt gebruiken als je een massage geeft. Geen idee waarmee je kunt beginnen? Wij leggen vier massagetechnieken uit. Lees verder

De beste mindfulness app in het Nederlands

04.03.2016 - Welke mindfulness apps in het Nederlands zijn fijn? Mindfulness teacher Marisa Garau zet de beste voor je op een rijtje. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |

Daghoroscoop
Weegschaal

Ga vandaag eens met die praktische dingetjes aan de slag die ook moeten…

» Naar de daghoroscopen