category colour brushFit

Wat je moet weten voordat je met pilates begint

Had je als voornemen om meer te sporten dit jaar en overweeg je pilates, maar heb je het nog nooit gedaan? Met deze tips bereid jij je goed voor op de eerste les en haal je meteen het meeste uit je oefeningen. Bovendien voorkom je hiermee ook de kans op blessures.

 

Laat een professional je de basisregels uitleggen

Zoek in de buurt een ervaren pilatesbezoeker of -leraar. Op internet en YouTube is ook veel te vinden. Zo zijn er tutorials van ervaren pilatesleraren. Het is belangrijk dat je de fijne kneepjes van oefeningen leert. Er zijn veel oefeningen waar maar een subtiel verschil tussen zit.

Lees ook: '5 tips om thuis sporten vol te houden' 

Blijf positief en ben realistisch

In het begin kan het demotiverend zijn om alle anderen in de groepsles pilates te zien beoefenen. Je lichaam heeft tijd nodig om aan de oefeningen te wennen. Je zal merken dat bij pilates ‘oefening baart kunst’ echt van toepassing is. Wees bewust van de minder sterke punten van je lichaam en werk hier opbouwend aan. Stel samen met een instructeur een realistisch sportschema op.

Houd je grenzen in de gaten

Doet een bepaalde oefening pijn? Stop dan meteen. Ander gevoel bij een nieuwe oefening is niet gek, maar let wel op. Wanneer je je lichaam over grenzen probeert te dwingen heb je sneller kans op blessures.

Neem de tijd

Maak tijd vrij in je agenda voor pilates. Zet je telefoon uit en zorg ervoor dat niets of niemand jou op dat moment kan afleiden. Op deze manier wordt het doen van pilates ook een rustmoment op de dag en zal je merken dat je de rest van dag energieker en ontspannener bent.

Heb geduld

Resultaat is snel te zien wanneer je met regelmaat pilatesoefeningen doet. Heb geduld en probeer ook de zwaardere oefeningen om jezelf uit te dagen. Je zal merken dat je dan sneller succesvol wordt in het beoefenen van pilates.

Maak ruimte

Voor het doen van een optimale pilatesoefening heb je veel ruimte nodig. Het is dus niet prettig als je je oefeningen niet optimaal kunt uitvoeren, omdat er allemaal spullen om je heen staan. Zet bijvoorbeeld je salontafel even aan de kant. Vind je het vervelend om telkens te moeten opruimen voordat je met pilates begint? Maak dan een speciaal hoekje vrij in je huis. Zorg voor een opgeruimde ruimte zodat je zo min mogelijk afleiding hebt.

Bron: Gezond.be

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest