3 tips voor supersnel resultaat

3 tips voor supersnel resultaat

Stel, jouw motivatie stijgt naar grote hoogtes. Je bent niet te stoppen en je wilt meer. Wat kun je doen voor supersnel resultaat?

Tip 1. Train vaker!
Vaker dan twee keer per week sporten is een goed idee. Cardiotraining kun je elke dag inzetten. Dagelijks krachttraining doen, is af te raden, omdat je spieren zeker één dag herstel nodig hebben.

Gebruik de volgende checklist om te kijken of jouw extra trainingssessies nut hebben:
•    Je hebt geen spierpijn. Alles kan en mag, ga ervoor!
•    Je hebt spierpijn. Volg een rustige cardiotraining bijvoorbeeld fietsen, zwemmen of de crosstrainer. Dit helpt je om sneller van de spierpijn af te komen.
•    Je hebt een vermoeid lijf (bijvoorbeeld als je de trap oploopt). Het is beter om niet te sporten, want je sportbeleving is een stuk minder aangenaam en je spieren zijn niet in staat om resultaat te boeken.
•    Je hebt drie opeenvolgende dagen gesport. Tijd voor een rustdag!
•    Je hebt in één week meer dan drie keer dezelfde training gevolgd. Kies voor een ander soort training. Meer variatie=sneller resultaat.

Tip 2. Eet niet minder maar andere koolhydraten
Veel mensen skippen koolhydraten zodat ze snel gewicht verliezen. Dat is niet slim. Je wordt er chagrijnig van. Koolhydraten zijn nodig voor het functioneren van de hersenen en ze dempen stress. Het is beter om:
• Rijst, pasta, couscous of aardappel af te wisselen met quinoa, rijstwafels of peulvruchten.  
• ’s Avonds na het sporten geen ‘zware’ koolhydraten te eten maar groenten, soep, salades of (kwark/soja) met fruit.

Tip 3. Skip boter, kaas en… noten
Gebruik geen boter en (pinda)kaas en wees zuinig met noten. Het zijn prima producten, maar ze zijn ook erg vet en ze kunnen je afvalproces vertragen. Door boter, nootjes en kaas (even) te laten voor wat het, is boek je sneller resultaten.

Beeld: Shutterstock


Marije de Vries (1981) onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Iedere week schrijft ze een blog voor Santé.

Marije's boek Fitnessbijbel voor vrouwen is nu te bestellen. Kijk ook op www.fitnessbijbel.com

Lees alle blogs van Marije >>