Tip van Marianne Timmer: Waarom moeten we eigenlijk bewegen?

Tip van Marianne Timmer: Waarom moeten we eigenlijk bewegen?

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé. Vandaag legt ze uit waarom bewegen zo belangrijk is.

Marianne: 'Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) worden alle grote westerse ziekten (kanker, diabetes, hart- en vaatziekten, etc.) gunstig beïnvloed door te sporten. En het verbetert in ieder geval de kwaliteit van leven.

Bewegen heeft een directe invloed op onze fitheid. Daarnaast heeft het een positief effect op ons cholesterolgehalte, onze botdichtheid, bloeddruk en suikerspiegel. Verder is het belangrijk ter voorkoming van hart- en vaatziekten, suikerziekte, overgewicht en botontkalking. Maar bewegen is ook goed voor mensen die al last hebben van een bepaalde aandoening. Het heeft namelijk een positief effect op het verloop van vernauwde kransslagaders, diabetes, beroerte, reumaklachten, angst en depressie. Wie elke dag minstens een half uur beweegt, kan het risico van vroegtijdig overlijden aanzienlijk verkleinen.

Daarnaast houdt sporten je darmstelsel gezond. Je hebt minder kans op darmkanker omdat de spijsvertering beter functioneert. Je darmen worden actiever en je transpireert effectiever. Het gevolg is dat je er minder opgeblazen uitziet. Ook van borstkanker wordt langzaam maar zeker duidelijk dat lichaamsbeweging het risico doet afnemen.

Tijdens het bewegen verbranden we voedingsstoffen. Daarnaast heeft bewegen een aantal gunstige effecten op het lichaam. Een korte opsomming: de hartslag in rust daalt, de spieren worden sterker, het lichaamsgewicht neemt af, de stofwisseling en stoelgang verbeteren, de longen nemen meer zuurstof op, de gewrichten blijven lenig en beweeglijk, de algemene weerstand gaat omhoog, botten worden sterker, nachtrust verbeterd en stressbestendigheid neemt toe. Bovendien is bewegen vooral ook leuk!'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer