category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Hoe weet je of je je bekkenbodem moet trainen en of je het goed doet?

We trainen zo ongeveer iedere spiergroep in ons lichaam, maar de bekkenbodemspieren worden niet vaak besproken.

Onterecht, want de bekkenbodemspieren zijn belangrijke spieren. Ongeveer een miljoen Nederlanders lopen rond met bekkenbodemklachten. En voor de duidelijkheid, dat zijn niet alleen vrouwen. Tijd om eens aandacht aan de bekkenbodemspieren te besteden. Want dat is niet alleen voor en na de bevalling belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat veel zitten ook geen positieve invloed heeft op je bekkenbodemspieren?

Hoe sterk je bekkenbodemspieren zijn, is deels erfelijk bepaald. Na een zwangerschap kunnen je bekkenbodemspieren vaak wel wat extra training gebruiken, maar met het ouder worden en vooral vanaf de overgang verslechtert het steunweefsel in je bekken en ook dan kan twee keer per week een korte training helpen om de spieren te versterken.

Hier zijn sterke bekkenbodemspieren goed voor

  • Om problemen zoals verzakking of lage rugpijn te voorkomen of verminderen.
  • Sterke bekkenbodemspieren zijn belangrijk bij het voorkomen van incontinentie.
  • Het helpt je natuurlijke vochtaanmaak op peil te houden.
  • Je seksleven kan erdoor verbeteren. Dat komt doordat je seksueel bewustzijn verbetert, sommige vrouwen ervaren meer gevoel tijdens de seks en hebben intensere orgasmes.

Hoe train je je bekkenbodemspieren? Trek de volledige bekkenbodem in, dat wil zeggen voor, midden én achter tegelijk. Probeer eerst subtiel in te trekken, ongeveer 25 procent van wat je maximaal kan. Trek de bekkenbodem verder in, nu 50 procent. En tot slot maak je een piek door de spieren 100 procent aan te spannen. Dan ga je terug naar 50 procent spanning en tenslotte ontspan je volledig. Je ademhaling kan je helpen: span je bekkenbodemspier aan als je uitademt en ontspan als je inademt.

Een hulpmiddel als je niet zeker weet of je het goed doet Je kunt je bekkenbodemspieren heel goed trainen zonder hulpmiddelen, maar als je niet zeker weet of je de juiste spier aanspant, kunnen Ben Wa-balletjes helpen (ze worden ook wel kegelballetjes genoemd). Je kunt de balletjes inbrengen, door het gewicht span je automatisch je bekkenbodemspieren aan. Zo train je je bekkenbodemspieren terwijl je doorgaat met je dagelijkse bezigheden.

Welke Ben Wa-balletjes zijn geschikt voor jou en welke oefeningen kun je ermee doen? Dat vertelt De Paarse Keizerin.

Dit artikel is een samenwerking met De Paarse Keizerin. Meer inspiratie en producten voor een leven lang liefhebben? Kijk op de website van De Paarse Keizerin.

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest