Tip van Marianne Timmer: Drink voordat je dorst krijgt

Tip van Marianne Timmer: Drink voordat je dorst krijgt

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.

Marianne: 'Je hebt één tot anderhalve liter vocht per dag nodig om het lichaam goed te laten functioneren. Bij grote lichamelijke inspanning, transpiratie en saunabezoek is meer vocht noodzakelijk.

Water is van essentieel belang. Een mens bestaat namelijk voor maar liefst 55 tot 65 % uit water. Dat water zorgt voor veel verschillende zaken: transport, temperatuurregeling, een goede vochthuishouding, enzovoort. Koffie of alcohol onttrekken juist water aan je lichaam, dus houd daar rekening mee en drink zo’n acht glazen water per dag.

Drinken voordat je dorst krijgt
Zeker met sporten kan het dorstgevoel bij zeer intensieve prestaties verdwijnen. En dat terwijl een dorstgevoel al aangeeft dat je eigenlijk te laat bent met drinken. Dorst treedt op als het verlies aan vocht ongeveer 2% van het lichaamsgewicht is. Daarom moet je jezelf aanleren om te drinken voordat je dorst krijgt. Een vochtverlies van meer dan 2% van het lichaamsgewicht vermindert de sportprestatie. Om het vocht dat tijdens de sport verloren is gegaan weer aan te vullen is anderhalf maal zoveel vocht nodig als tijdens de inspanning verloren is gegaan.

Wist je dat …

  • Groene thee een heilzame combinatie van cafeïne en antioxidanten bevat.
  • Kost het je moeite om regelmatig te drinken? Wen je dan aan om na ieder toiletbezoek een glas water te drinken, zo krijg je zeker voldoende vocht binnen!
  • Cafeïne verhoogt de reactiesnelheid. Koffie is dus de perfecte braindrink. Je blijft er ook wakker en scherp van. Tijdens het drinken van een kop koffie zit de cafeïne al na vier minuten in je bloed.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer