Vrouw Gelukkig

Positief denken? Je kunt het makkelijk aanleren met deze mindfulness-tips

Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat mensen die positief in het leven staan, zich gelukkiger voelen en gezonder zijn. Mindfulness-expert Marisa Garau geeft een paar praktische tips om negativiteit te lijf te gaan met de kracht van positief denken, zonder daarmee de uitdagingen van het leven te ontkennen.

1. Alles gaat voorbij

Als je flinke tegenslag hebt of een tijdje niet lekker in je vel zit, lijkt het alsof die dip je de rest van je leven zal bedrukken. Maar in de werkelijkheid komt dit bijna nooit voor. Mensen maken allerlei heftige dingen mee, zoals een ernstige ziekte of de dood van een geliefde, maar toch leren de meesten van ons met dit soort trauma’s om te gaan. Sterker nog, veel mensen ontlenen kracht uit tegenslag en komen sterker uit de strijd dan ze zelf voor mogelijk hielden.

Mindfulness-oefening

Realiseer je dat alles voorbij gaat. Na zon komt regen, en na regen komt weer zon. Het leven is als de oceaan met de constante beweging van eb en vloed. Hoogtepunten worden afgewisseld met dieptepunten… en is dat niet ook de schoonheid van het leven zelf? Het is door de tegenslagen dat de hoogtepunten extra opvallen en we deze op waarde weten te schatten.

Als ’t je tegenzit, realiseer je dan dat ook deze dip weer voorbij zal gaan, omdat alles in de natuur constant beweegt en verandert. En omdat wij deel uitmaken van de natuur, geldt dit ook voor ons. Je leven is nu misschien niet helemaal top, maar over een paar maanden kijk je heel anders tegen de situatie aan. 

Door het grotere geheel te zien en verder te kijken dan alleen vandaag of deze week, kun je die donkere tunnel waar je nu inzit, stukje bij beetje oprekken en zo meer lucht creëren.

2. Gedachten zijn niet de waarheid

Omdat ons brein 24 uur per dag gedachten produceert – ook ’s nachts in de vorm van dromen – denken we dat onze gedachten waar zijn en altijd gelijk hebben. Maar met mindfulness leer je al snel dat dat niet waar is :-) Gedachten zijn niets meer dan meningen en oordelen die je brein aan je opdringt. Omdat deze denk-machine (ook wel ‘ego’ genoemd) je wilt beschermen en behoeden voor gevaar, kletst het oeverloos tegen je aan met allerlei waarschuwingen. Dit moet je de volgende keer niet meer pikken! Pas maar op, het gaat helemaal fout! Je weet toch dat je dat helemaal niet aankunt?

In de wereld van het ego gaat het bijna nooit over echt levensbedreigende situaties waartegen je beschermd moet worden. Het ego ziet elke verandering, hoe minimaal of leuk ook, als een enorme bedreiging. Daarom kunnen vrouwen na de geboorte van hun baby, wat een blije gebeurtenis is, zich toch down voelen… Het is een verandering waarvan sommige ego’s nu eenmaal negatieve oordelen over willen hebben.

Mindfulness-oefening

Om aan de ijzeren greep van die stroom waarschuwingen en negativiteit te ontsnappen, is het belangrijk dat je beseft dat je brein nu eenmaal waarschuwingen en meningen produceert, maar dat jij er niet klakkeloos in mee hoeft te gaan. In plaats van te geloven dat het leven prut is en dat het je altijd tegenzit, kun je deze gedachten ook eens kritisch tegen het licht houden. Is het echt waar? Als je goed kijkt, dan zie je dat het een kletspraatje is om jou klein, gestrest en negatief te houden. Want zo heeft het ego de meeste grip op je, en weet ’t zeker dat je geen rare, potentieel risicovolle dingen gaat doen, zoals een nieuwe baan aannemen, een nieuwe partner zoeken, of naar de sportschool gaan om fitter te worden.

Neem die negatieve gedachten voortaan met een flinke korrel zout. Bekijk ze goed, en bepaal dan of de waarschuwing je echt behoedt voor levensgevaar, of dat het gewoon weer een mening van je angstige ego is.

3. Wees van waarde voor anderen

Als je de eerste twee stappen hebt doorlopen, dan ben je toe aan stap drie. En dat is: focus op anderen. Als je negatieve gedachten wilt verminderen, dan is het heel effectief om je op het welzijn van anderen te richten. Voor anderen zorgen maakt ons namelijk gelukkig — gelukkiger dan veel geld hebben of een mooi huis bezitten. Van waarde zijn voor andere mensen, dieren of de natuur geeft je een goed gevoel over jezelf, waardoor je een stuk minder vatbaar bent voor nare gedachten.

Mindfulness-oefening

Zit je in een dip en word je geplaagd door negatieve gedachten, trek er dan op uit om anderen te helpen. Stuur een inspirerende email naar een vriendin die het zwaar heeft; ga aan de slag bij het dierenasiel; pas eens een avondje op de baby van de buren zodat zij er even uit kunnen; meld je aan bij de lagere school in je wijk om kinderen voor te lezen. Omdat je hiermee anderen blij maakt, word je er zelf ook stukken positiever van.

Meer lezen? Je vindt nog meer tips en praktisch advies in mijn uitgebreide artikel over positief denken.

Lees ook: hoe haal je meer uit je yoga oefeningen met mindfulness?

Over Marisa Garau

marisa garau

Tien jaar lang runde Marisa Garau (52) haar eigen reclamebureau in Amsterdam. Daarna verhuisde ze met haar man en poezen naar Nieuw-Zeeland waar ze internationale bestsellers over mindfulness schrijft. Samen met haar man produceert Marisa haar eigen olijfolie en runt ze haar online Growing Mindfulness platform.

Foto: Getty Images