Als je piekert, doe het dan goed

Als je piekert, doe het dan goed

Piekeren zouden we niet noemen als het gaat om onze positieve eigenschappen, maar piekeren heeft wel degelijk voordelen. Met deze tips pieker je beter dan ooit.

Lees ook: Waarom piekeren we?

Wat zijn de voordelen van piekeren?
Uit onderzoek blijkt dat piekeren je toch enigszins voorbereidt op een slechte uitkomst. De slechte uitkomst lijkt daardoor toch nog een beetje mee te vallen. Goed nieuws wordt nog positiever opgevat als je rekende op een slechte uitkomst. Daarnaast kan piekeren ook als motivatie werken. Om een slechte uitkomst te voorkomen, ga je harder werken. En als je bang bent om een ongeluk te krijgen, let je extra op je veiligheid.

Wanneer wordt piekeren problematisch?
Te veel piekeren, is dan weer niet goed. Het werkt dan niet meer motiverend, maar eerder verlammend. Bij sommige mensen kan het zelfs uitmonden in een angststoornis. Zodra je geen controle meer hebt over het piekeren en het invloed heeft op je leven, kan dat een teken zijn dat het tijd wordt om in te grijpen.

Hoe zorg je dat je piekert op de juiste manier?

  1. Op de juiste manier piekeren, draait om de middenweg vinden die voor jou werkt. Psycholoog Sarag McGowan heeft een interessante benadering: piekeren is als water, het vult de ruimte die je hebt. Het is daarom belangrijk om grenzen te stellen. Maak een bepaalde tijd beschikbaar om te piekeren en hou je daaraan.
  2. Zorg dat je niet meer piekert in de tijd die bedoeld is om te slapen. Dat is een mooi doel om jezelf te stellen.
  3. Wees terwijl je piekert productief. Dat kan bijvoorbeeld door je gedachten op te schrijven of een to do list met actiepunten samen te stellen. Op die manier levert het piekeren je ook daadwerkelijk iets op: je leegt je hoofd en/of houdt er een actielijst aan over die leidt tot een oplossing.
  4. Schrijven helpt veel mensen om het hoofd leeg te maken. Daarnaast kan het leerzaam zijn om later terug te lezen waar je je druk om maakte.
  5. Probeer zinnige en minder zinnige gedachten te herkennen. Sommige zorgen die je hebt, zijn misschien terecht en daar kun je aan werken. Andere gedachten vallen onder doemdenken en zijn niet realistisch.
  6. Blijf niet malen over het verleden en wat je toen hebt gezegd of had moeten zeggen.
  7. Leid jezelf af van het piekeren door iets te doen dat je leuk vindt.

Bron: The Cut | Beeld: Shutterstock