category colour brushGelukkig/Life

6 manieren om minder perfectionistisch te zijn in aanloop naar de feestdagen

Houd op met jezelf druk op te leggen om de perfecte pakjesavond of het meest geweldige diner te organiseren. Probeer iets minder streng te zijn en het kan zomaar zijn dat de avond beter wordt dan je had durven hopen.

1. Stel prioriteiten
Vraag je af wat je belangrijk vindt en pas daar je prioriteiten op aan. Draait het uiteindelijk om de gezellige avond samen? Maakt het dan echt uit als de decoratie volgens jou niet tot in de puntjes in orde is?

2. Maak een plan
Sommige mensen hebben de neiging uitstelgedrag te vertonen, omdat ze bang zijn dat het resultaat niet perfect zal zijn. De oplossing: een goede en realistische planning maken en in actie komen.

3. Delegeer
Misschien regel je alles het liefst zelf, maar dat hoeft echt niet. Vraag hulp bij de voorbereidingen, bij het boodschappen doen of in de keuken. Onthoud: je verliest niet direct alle controle als je een paar taken aan anderen uitbesteedt.

4. Overdrijf niet
Maak het jezelf niet te moeilijk. De avond hoeft niet over the top te zijn, je hoeft geen zeven gangen vol culinaire hoogstandjes op tafel te zetten...

5. Stel je verwachtingen bij
Waarschijnlijk heb je de avond in je hoofd al minstens één keer afgespeeld. Zet alle verwachtingen die je stiekem hebt opzij en ga er zonder verwachtingen in om teleurstellingen door te hoge verwachtingen te voorkomen.

6. Probeer eens iets nieuws
Als de feestdagen, naar traditie, ieder jaar hetzelfde worden ingevuld, zul je dit jaar waarschijnlijk vergelijken met vorig jaar, het jaar ervoor én het jaar dat alles fantastisch was. Door een keer iets anders te plannen doorbreek je dat patroon. Kom maar op met nieuwe tradities.

Bron: Huffingtonpost | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest