category colour brushGelukkig/Life

5 tips om van jezelf te houden

Negen jaar geleden was Tamara Straatman (nu 32) depressief, ze woog bijna 100 kilo en had talloze gezondheidsklachten. Inmiddels is dat volledig omgeslagen. Tamara deelt haar bijzondere verhaal met ons een geeft handige tips om van jezelf te gaan houden.

Dit is een gastblog van Tamara Straatman.

Tamara: ‘Op mijn drieëntwintigste was ik erg depressief, woog ik bijna 100 kilo en had talloze gezondheidsklachten. Op eigen houtje ben ik mezelf gaan ontwikkelen van alle emotionele ballast die ik al jarenlang bij me droeg, maar waar ik eerder nooit van bewust was. Ik was niet alleen depressief, maar ook een enorme emotie-eter. Daarbij had ik last van chronische darmontstekingen, eczeemaanvallen, burn-outklachten, spierspanningen en een op hol geslagen zenuwstelsel. Ook was ik altijd moe, leefde in een sleur en gebruikte talloze excuses, oftewel uitstelgedrag.

Door mijn persoonlijke ontwikkeling kwam ik erachter dat het gebrek aan zelfliefde de oorzaak was van al mijn issues. Dit is voor sommigen misschien te spiritueel, maar je energetische toestand is verantwoordelijk voor je algehele welzijn. Dit is Nieuwe Wetenschap en de ontdekker hiervan is Albert Einstein. Mijn verhaal over mijn grote transformatie kun je terug vinden in mijn transformatiedagboek.

Ik ben niet alleen klachtenvrij, maar ben ook eindelijk succesvol in het behalen van mijn doelen, want ook dat heeft te maken met zelfliefde. Er zijn namelijk twee opties in het leven: 1. Je wijst jezelf af of 2. Je kiest voor je eigen geluk. Ook dit gaat gepaard met persoonlijke ontwikkeling, het opheffen van oude belemmeringen en het upgraden van liefde voor jezelf.

Mijn mini-training voor jou:

1. Allereerst bewust leven. Bewust ZIJN. Jezelf dagelijks observeren. Wat doe je? Heb jij destructieve gewoontes zoals roken, alcohol drinken, te veel suiker eten of een andere slechte gewoonte? Van welke ongewenste patronen heb je last? Doe jij aan struisvogelpolitiek? Uitstelgedrag? Heb je een social media verslaving? Welke negatieve gedachtes bezit jij? Oordeel jij vaak over een ander? Ben jij iemand die altijd meteen met een vingertje naar een ander wijst? Ervaar jij negatieve emoties zoals irritaties, frustraties, angsten, onzekerheden, schaamte, schuld, verdriet? Dit is vanaf nu allemaal huiswerk voor jou! Hier zit namelijk een enorme winst te behalen, dus neem het serieus als jij de allerleukste versie van jezelf en jouw leven wilt realiseren. Live the life of your dreams!

2. Bepaal voor jezelf aan welk doel je wilt werken. Neem het doel dat het meest aan de oppervlakte ligt. Noteer je doel, formuleer dit SMART. Maak er een Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden doel van. Dit zorgt ervoor dat je doelen in stapjes te verwezenlijken zijn en hierdoor eerder een beloning ontvangt, waardoor je gemotiveerder bent én blijft in het bereiken van al je doelen. Stap voor stap. Eén doel tegelijkertijd dus.

3. Nu je dit doel beschreven hebt, ga je het eindresultaat ook visualiseren met je onderbewustzijn. Dit zorgt voor extra motivatie, want je geeft jezelf vertrouwen op het bereiken van je resultaat. Zorg ervoor dat je in een diepe ontspanning zit, zodat je je gevoel extra kunt laten spreken. Overdrijf gerust met je visualisatie! Alles is mogelijk. Hoe zie jij eruit als je je doel behaald hebt? Wat zijn de woorden die je spreekt? Hoe voel je jezelf erbij? Herhaal deze visualisatie zo vaak als je wilt. Het zal je zelfvertrouwen goed doen.

4. Vervolgens ga je de confrontatie aan met je belemmeringen op dit doel. Want er zijn redenen genoeg voor, waarom jij nooit eerder dit doel bereikt hebt. Breng ze in kaart door erover te praten, zoek desnoods goede hulp hierbij. Schrijf je bevindingen op in een dagboek of notitieboekje, zodat je inzicht krijgt in je doen en laten. Welke belemmeringen zijn verantwoordelijk voor het ontbreken van jouw resultaat? Bemerk overeenkomsten op in diverse situaties en wordt bewust van de oude patronen. Link elk patroon aan een oude ervaring. Wat was de eerste keer dat je dit ervaarde? Waar is de belemmering ontstaan?

5. Doorbreek de vicieuze cirkel door vanuit je onderbewustzijn te spreken. Geef jezelf nieuwe inzichten vanuit je gevoel, vanuit je innerlijke wijsheid. Ruim je belemmeringen voorgoed op, door ze toe te spreken vanuit liefde voor jezelf. Bedenk welke nieuwe strategie jij kunt toepassen, om het gewenste resultaat te bereiken. Maar let wel op: altijd vanuit het gevoel, daar liggen de antwoorden verscholen. In het diepste van je onderbewustzijn ligt de oplossing voor al je belemmeringen. Oefen hiermee. Desnoods dagelijks. Fietsen heb je ook niet binnen een dag geleerd. Oefening baart kunst.

Zodra jij een belemmering opheft vanuit je onderbewustzijn, ervaar jij nooit meer dit ongewenste patroon. Het ontstaat namelijk vanuit je reptielenbrein, je instinct. Bij gevaar (een negatieve ervaring) maakt je brein talloze neurologische koppelingen en  blijf je eeuwig geconditioneerd, tenzij je jezelf nieuwe informatie geeft waardoor je oude patronen doorbreekt. Zo simpel is het! En nu gewoon doen. Je zult merken dat er een wereld voor je opengaat, waarvan je nooit eerder zou kunnen bedenken dat het zou bestaan. Er gaan deuren open, die eerder gesloten zouden blijven.´

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest