Innerlijk Geluk

Hoe creëer je een stevige basis van innerlijk geluk?

Geluk komt vaak over als een vlinder: zodra je denkt geluk gevonden te hebben, fladdert het weer op en sta je met lege handen. Zeker in tijden van grote veranderingen en onzekerheid lijkt geluk ongrijpbaar omdat elk alarmerend stukje nieuws je dreigt mee te sleuren in negativiteit en onzekerheid. Zou het niet beter zijn om, in jezelf, een vaste basis van permanent geluk te creëren waar je altijd op terug kunt vallen? Mindfulness-expert Marisa Garau geeft je haar beste mindfulness-tip om te voorkomen dat je je emotionele welzijn afhankelijk maakt van willekeurige ontwikkelingen in de wereld om je heen.

Emotionele ge-jojo

Toen ik nog volkomen mindless rondrende in m’n drukke Amsterdamse leventje, werd ik voortdurend gecentrifugeerd in een potpourri aan gevoelens en emoties. Ik runde mijn eigen reclamebureau en wanneer een klant blij was met mijn werk, voelde ik me geweldig. Maar als een opdracht dreigde te ontsporen, zat ik in zak en as. Dit emotionele ge-jojo ging de hele dag door, afhankelijk van de telefoontjes en emails die ik kreeg. Niet zo vreemd dat ik na tien jaar burned out raakte!

Lees ook:Hoe kan mindfulness je helpen om de eerste burnout symptomen te herkennen

Wilde rivier aan gedachten

Pas toen ik de mindfulness-training volgde, begon ik in te zien dat mijn gevoelens geen logische reacties waren op gebeurtenissen in de buitenwereld… maar op gedachten die mijn eigen brein produceerde. Mijn emotionele staat had dus alles met mijn denken te maken, en niets met vervelende telefoontjes van klanten, de tenenkrommende avondspits, of de slechte economie.

Brein-baby’s

Dankzij mindfulness kon ik het heldere licht van bewustzijn op die negatieve gedachten schijnen die m’n hele leven under the radar hadden geleefd. Wat bleek? De meeste van mijn gedachten waren vervuld met angstige wat-als?-scenario’s, en ondanks hun uiterlijke verschillen deelden al m’n brein-baby’s hetzelfde DNA: een schrijnend gebrek aan zelfvertrouwen.

Goed nieuws

Mindfulness deed me inzien dat het ervaren van geluk niet door omstandigheden in de buitenwereld wordt veroorzaakt. Geluk (en het gebrek eraan) wordt slechts veroorzaakt door onze denk-reacties op omstandigheden in de buitenwereld. En dat is goed nieuws! Want terwijl we geen grip hebben op gevaarlijke virussen, maatschappelijke polarisering, of het slechte humeur van de baas… kunnen we onze reacties op deze omstandigheden gelukkig wel onder controle krijgen.

Teugels

Met mindfulness train je je brein om niet altijd maar willoos mee te gaan in paniekerige of negatieve gedachten-reacties. In plaats daarvan houd je de teugels van je denken strak in de hand, en bepaal je voor elke gedachte of je erin mee wilt gaan, of dat het slechts een flauw kletspraatje is wat je zelfvertrouwen probeert te ondermijnen.

De vier fasen om geluk in je leven te verankeren

Hoe kun je mindfulness inzetten om de ervaring van geluk permanent te maken? Het mindfulness-proces verloopt in 4 fasen. Stel: een klant belt boos op dat zijn bestelling nog steeds niet binnen is. 

Fase 1

Je denken produceert meteen een paniekerige wat-als?-rampscenario: Misschien heb ik wel een fout gemaakt! Dat is een ramp! Dalijk word ik ontslagen en moet ik m’n huis uit! Dan ben ik dakloos en wordt het nooit meer wat met mij, help! Het gevolg? Je strest en paniekt en merkt dat je zelfvertrouwen direct onder nul duikt.

Fase 2

Maar in plaats van in de rode nekvlekken te schieten, je klant ervan langs te geven, of je baas je ontslag aan te bieden, laat je je boze klant z’n beklag doen terwijl jij ondertussen even rustig kijkt naar de explosieve hersenactiviteit in je hoofd. Wat komt er nu eigenlijk precies naar boven? Je ziet allerlei angstige en negatieve reacties: fout… ramp… ontslag… dakloos…mislukkeling van de eeuw… et cetera.

Fase 3

Op het moment dat je ziet dat je brein niets dan flauwe angstpraatjes ophangt om jou schrik aan te jagen (dit is de hobby van onze hersenen, niets bijzonders dus) kun je weer nuchter nadenken en snappen dat je heus niet dakloos wordt alleen maar omdat je deze bestelling niet goed afgehandeld hebt.

Fase 4

Zodra je inziet dat je geen energie hoeft te steken in flauwe denkpraatjes die kant noch wal raken, houd je denk-ruimte over om het probleem van je klant snel en efficiënt op te lossen. Wanneer je de telefoon neerlegt, voel je je net zo rustig en helder als vóór het telefoongesprek. Als extra bonus heeft deze aanpak je positiviteit opgeleverd en je zelfvertrouwen een lekkere oppepper gegeven.

Heldere blik

Met het oefenen van mindfulness zie je deze denk-fasen steeds duidelijker, en wordt het doorlopen ervan steeds makkelijker. Dankzij mindfulness ontwikkel je een gezonde balans: in je denken… en dus ook in je gevoelens en emoties. Als je elke gedachte bekijkt, en nuchter bepaalt of en hoe je er op wilt reageren, is er niets meer in de buitenwereld dat je uit balans kan duwen. Elke onverwachte ontwikkeling die gedachten-paniek triggert, beantwoord je namelijk met rustige aandacht. Zo word je niet meer overweldigd en hoef je geen intens-stressvolle emoties meer te ervaren. 

Een permanent gevoel van geluk dankzij emotionele balans

Ben je eenmaal in staat om die balans in jezelf te verankeren, zul je merken dat er een basis van permanent geluk begint te groeien. Niet langer zal de ervaring van geluk een vluchtige aangelegenheid zijn. Het zal daarentegen je vaste metgezel worden: een vrolijke vlinder die voortaan altijd met je mee fladdert… waar je ook gaat.

Verder lezen? Je vindt meer inspiratie en praktisch advies in mijn uitgebreide artikel over geluk.

Meer over Marisa

marisa garau

Tien jaar lang runde Marisa Garau (52) haar eigen reclamebureau in Amsterdam. Daarna verhuisde ze met haar man en poezen naar Nieuw-Zeeland waar ze internationale bestsellers over mindfulness schrijft. Samen met haar man produceert Marisa haar eigen olijfolie en runt ze haar online Growing Mindfulness platform.

Gerelateerde artikelen