×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe weet je wanneer sporten in een verslaving verandert?

Hoe weet je wanneer sporten in een verslaving verandert?
31.10.2017 - Redactie

Misschien hield je vroeger niet eens van sporten. Je mag er trots op zijn als je de smaak eenmaal te pakken hebt, maar hoe weet je wanneer sporten langzaam in een verslaving verandert?


Kun je eigenlijk verslaafd raken aan sport?
Over het algemeen wordt sporten gezien als iets gezonds, waardoor sporten door veel mensen niet snel gezien zal worden als verslaving. Toch is het mogelijk om verslaafd te raken aan trainen. Een aantal factoren die daaraan bijdragen zijn de endorfine die vrijkomt tijdens het sporten, dit gelukshormoon zorgt ervoor dat je je goed voelt. Wat ook kan bijdragen zijn de positieve reacties van anderen die je krijgt op het sporten; complimenten, likes, mensen die onder de indruk zijn.

Welke signalen wijzen op een mogelijke sportverslaving?
Een aantal voorbeelden...

  1. Je luistert niet naar je lichaam en negeert signalen dat je een rustdag nodig hebt of klachten die op een (beginnende) blessure kunnen wijzen.
  2. Je bent gefocust op de prestatie die je moet leveren.
  3. Je houdt je voortgang bij, tot in het extreme.
  4. Sociale bezigheden leiden onder het sporten. Andere afspraken verdwijnen uit je agenda en/of je zegt afspraken af zodat je kunt gaan sporten.
  5. Als je een keer een training mist, voel je je boos en gefrustreerd.
  6. Er is steeds meer (extremer) nodig om je het goede gevoel te geven dat je vroeger overhield aan sporten.
  7. Je sport langer dan je van tevoren had gepland.
  8. Je besteedt een aanzienlijk deel van de dag aan sporten.
  9. Ondanks een blessure sport je door.
  10. Je zegt feestjes af om te gaan sporten.
  11. Je training staat centraal in je planning. Andere activiteiten plan je er bewust omheen.
  12. Een dag voelt zinloos als je niet gesport hebt.

Ben ik sportverslaafd?
Herken je jezelf in meerdere van de bovenstaande punten? Dan is het tijd om je eigen gedrag eens kritisch te bekijken. Het wil niet meteen zeggen dat je verslaafd bent aan sporten. Zeker als je voor je werk met sport bezig bent of personal trainer bent, kun je wat soepeler naar sommige punten kijken. Waak er vooral voor dat je de juiste balans in je leven bewaard. Zodra sociale evenementen of je relatie onder het sporten leiden, is dat geen goed teken. Sporten zou een middel moeten zijn en geen doel op zich. Praat erover met iemand die je vertrouwt en neem contact op met je huisarts.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

4 signalen dat je fitter wordt, ondanks dat je geen gewicht verliest

18.01.2018 - Dat je geen gewicht verliest, betekent niet dat je niet fitter wordt. Het kan zelfs het tegendeel betekenen. Aan de volgende signalen kun je merken dat je wel degelijk fitter bent geworden. Lees verder

Dit worden de sporttrends in 2018

28.12.2017 - Is het tijd om je sportroutine nieuw leven in te blazen, of ga je in 2018 op dezelfde voet door met sporten? Lees verder

Waarom zweet de één meer dan de ander?

19.12.2017 - Terwijl het zweet van je voorhoofd drupt, zie je dat degene op de loopband naast je nauwelijks ergens last van heeft. Hoeveel je zweet, hangt af van verschillende factoren. Lees verder

Sport goal: leer de split

17.12.2017 - Ga op zoek naar het perfecte evenwicht tussen stabiliteit, kracht en gemak. Lees verder

Tips om veilig door de sneeuw te fietsen

11.12.2017 - Weer of geen weer, soms ontkom je er niet aan om naar buiten te gaan. Met deze tips fiets je - hopelijk - zonder uitglijders te maken. Lees verder

Wat is een Buff?

22.11.2017 - Met een Buff bescherm je je nek tegen de kou, handig als je buiten sport in de kou. Lees verder

Buiten sporten in de winter: hoeveel laagjes trek je aan?

16.11.2017 - De belangrijkste truc om je work-out winterproof te maken. Lees verder

Is jouw training te licht?

01.11.2017 - Blijf het maximale uit je training halen. Wees eerlijk en blijf alert op de volgende signalen die erop kunnen wijzen dat je training te makkelijk is geworden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 48 |
Mis niets
Daghoroscoop
Waterman

Je bent niet zo goed in het bewaren van geheimpjes. Toch moet je deze smeuïge…

» Naar de daghoroscopen