×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Zou jij zwaarder moeten trainen?

Is jouw training te licht?
01.11.2017 - Redactie

Blijf het maximale uit je training halen. Wees eerlijk en blijf alert op de volgende signalen die erop kunnen wijzen dat je training te makkelijk is geworden.


1. Je hartslag gaat niet omhoog
Vooral bij cardio is je hartslag een goede indicator of je training zwaar genoeg is. Denk je dat je alles geeft? Uit onderzoek van de Universiteit van Bath blijkt dat wanneer sporters denken dat ze alles geven, ze in werkelijkheid vaak nog meer kunnen geven. Misschien is je training niet te makkelijk, maar maak je jezelf er te makkelijk vanaf. Wees eerlijk tegen jezelf. Achteraf zul je je extra goed voelen als je weet dat je echt alles hebt gegeven.

Tip: Heb je geen sporthorloge waarmee je je hartslag kunt meten? Tel dan zelf hoe vaak je hart klopt in zes seconden en voeg een nul toe. Niet volledig accuraat, maar wel handig om een schatting van je hartslag te maken. Sommige smartphones hebben ook een hartslagmeter.

2. Je kunt met gemak veel herhalingen maken
Tijdens krachttraining kun je beter kijken naar het aantal herhalingen dat je kunt maken. Doe je met gemak meer dan tien herhalingen? Dan is het wellicht een mooi moment om wat extra gewicht toe te voegen.

3. Je voelt je spieren niet werken
Als je niet de juiste spiergroep voelt branden terwijl je de oefening doet, kan het raadzaam zijn om aan je techniek te werken. Sommige oefeningen krijg je beter door naarmate je ze vaker doet, de oefening wordt met de juiste techniek ook een stuk effectiever.

Tip: Het is goed om af en toe je fitnessregime om te gooien, maar wel pas nadat je je huidige routine ongeveer vier tot zes weken hebt volgehouden.

Lees ook: 5 manieren om je training zwaarder te maken

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Zoveel push-ups zou een gezond persoon moeten kunnen

14.04.2018 - Er is berekend hoeveel keer een gezonde vrouw zich moet kunnen opdrukken. Benieuwd of jij het aantal redt? Lees verder

Verdoe jij je tijd in de sportschool?

12.04.2018 - Als je naar de sportschool gaat, dan wil je daar ook resultaat van zien. Toch? Stel jezelf de volgende drie vragen en ontdek of jij eigenlijk wel efficiënt bezig bent in de gym. Lees verder

Eiwitten na het sporten

09.04.2018 - Je hoort tegenwoordig veel over extra eiwitten na het sporten voor spierherstel. Zou jij ook aan de eiwitshakes moeten? Lees verder

8 tips om leniger te worden

05.04.2018 - Je kunt trainen om flexibeler te worden. Hoe lenig je kunt worden, hangt ook af van je spieren en de stand van je gewrichten. Met deze tips haal je het beste uit jezelf. Lees verder

Hoe span je je buikspieren aan?

03.04.2018 - Hoe span je op commando je buikspieren aan en hoe weet je zeker of je het goed doet? Lees verder

Meet een cardioapparaat precies hoeveel calorieën je verbrandt?

02.04.2018 - Het lijkt zo handig, na een half uurtje op de loopband precies aflezen hoeveel calorieën je hebt verbrand. Maar de meeste cardioapparaten laten getallen zien die gebaseerd zijn op de verkeerde gegevens. Lees verder

Die 3 kilo te veel

31.03.2018 - Veel mensen willen wel een paar kilo afvallen, maar weinig mensen doen het daadwerkelijk. Herkenbaar? Daar zit misschien iets achter. Lees verder

Kies de juiste sportschoenen in 3 stappen

31.03.2018 - Hardloper of fitnessfreak; met dit stappenplan weet je voortaan precies welke sportschoen je moet kiezen en zijn miskopen verleden tijd. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 50 |
Mis niets
Daghoroscoop
Ram

Jij wilt meer tijd hebben om met je hobby bezig te zijn. Je hoeft je daar niet…

» Naar de daghoroscopen