×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Zou jij zwaarder moeten trainen?

Is jouw training te licht?
01.11.2017 - Redactie

Blijf het maximale uit je training halen. Wees eerlijk en blijf alert op de volgende signalen die erop kunnen wijzen dat je training te makkelijk is geworden.


1. Je hartslag gaat niet omhoog
Vooral bij cardio is je hartslag een goede indicator of je training zwaar genoeg is. Denk je dat je alles geeft? Uit onderzoek van de Universiteit van Bath blijkt dat wanneer sporters denken dat ze alles geven, ze in werkelijkheid vaak nog meer kunnen geven. Misschien is je training niet te makkelijk, maar maak je jezelf er te makkelijk vanaf. Wees eerlijk tegen jezelf. Achteraf zul je je extra goed voelen als je weet dat je echt alles hebt gegeven.

Tip: Heb je geen sporthorloge waarmee je je hartslag kunt meten? Tel dan zelf hoe vaak je hart klopt in zes seconden en voeg een nul toe. Niet volledig accuraat, maar wel handig om een schatting van je hartslag te maken. Sommige smartphones hebben ook een hartslagmeter.

2. Je kunt met gemak veel herhalingen maken
Tijdens krachttraining kun je beter kijken naar het aantal herhalingen dat je kunt maken. Doe je met gemak meer dan tien herhalingen? Dan is het wellicht een mooi moment om wat extra gewicht toe te voegen.

3. Je voelt je spieren niet werken
Als je niet de juiste spiergroep voelt branden terwijl je de oefening doet, kan het raadzaam zijn om aan je techniek te werken. Sommige oefeningen krijg je beter door naarmate je ze vaker doet, de oefening wordt met de juiste techniek ook een stuk effectiever.

Tip: Het is goed om af en toe je fitnessregime om te gooien, maar wel pas nadat je je huidige routine ongeveer vier tot zes weken hebt volgehouden.

Lees ook: 5 manieren om je training zwaarder te maken

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Fitter worden zonder gewicht te verliezen

20.07.2018 - Dat je geen gewicht verliest, betekent niet dat je niet fitter wordt. Het kan zelfs het tegendeel betekenen. Aan de volgende signalen kun je merken dat je wel degelijk fitter bent geworden. Lees verder

Hoe vaak zou je moeten sporten?

20.07.2018 - Van afvallen tot een betere conditie: hoeveel moet je sporten om je doel te bereiken? Met behulp van een expert hebben we het voor je op een rij gezet. Lees verder

3 kilo afvallen

17.07.2018 - Veel mensen willen wel een paar kilo afvallen, maar weinig mensen doen het daadwerkelijk. Wat zit daar achter? Lees verder

Hoeveel push-ups moet je kunnen?

16.07.2018 - Er is berekend hoeveel keer een gezonde vrouw zich moet kunnen opdrukken. Benieuwd of jij het aantal redt? Lees verder

juiste sportbeha

28.06.2018 - Tijdens het sporten moet je bezig zijn met je killer work-out en niet met het feit of je borsten nog in je sportbeha zitten of niet. Lees verder

3 signalen dat je tegen een blessure aan zit

25.06.2018 - Luister goed naar je lichaam en wees extra alert als je één van de volgende signalen herkent. Lees verder

Wanneer moet ik mijn hardloopschoenen vervangen?

09.06.2018 - Voor hardlopen heb je niet veel nodig, goede hardloopschoenen zijn het belangrijkst. Hoe weet je wanneer je je hardloopschoenen moet vervangen? Lees verder

Iets nieuws proberen, is goed voor je: bungee-fitness

08.06.2018 - Journalist Esmir waagde de sprong en deed een les bungee-fitness. Je leest haar verhaal in het juninummer van Santé. Ben je benieuwd geworden en wil je het ook eens proberen? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 50 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen