×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Zou jij zwaarder moeten trainen?

Is jouw training te licht?
01.11.2017 - Redactie

Blijf het maximale uit je training halen. Wees eerlijk en blijf alert op de volgende signalen die erop kunnen wijzen dat je training te makkelijk is geworden.


1. Je hartslag gaat niet omhoog
Vooral bij cardio is je hartslag een goede indicator of je training zwaar genoeg is. Denk je dat je alles geeft? Uit onderzoek van de Universiteit van Bath blijkt dat wanneer sporters denken dat ze alles geven, ze in werkelijkheid vaak nog meer kunnen geven. Misschien is je training niet te makkelijk, maar maak je jezelf er te makkelijk vanaf. Wees eerlijk tegen jezelf. Achteraf zul je je extra goed voelen als je weet dat je echt alles hebt gegeven.

Tip: Heb je geen sporthorloge waarmee je je hartslag kunt meten? Tel dan zelf hoe vaak je hart klopt in zes seconden en voeg een nul toe. Niet volledig accuraat, maar wel handig om een schatting van je hartslag te maken. Sommige smartphones hebben ook een hartslagmeter.

2. Je kunt met gemak veel herhalingen maken
Tijdens krachttraining kun je beter kijken naar het aantal herhalingen dat je kunt maken. Doe je met gemak meer dan tien herhalingen? Dan is het wellicht een mooi moment om wat extra gewicht toe te voegen.

3. Je voelt je spieren niet werken
Als je niet de juiste spiergroep voelt branden terwijl je de oefening doet, kan het raadzaam zijn om aan je techniek te werken. Sommige oefeningen krijg je beter door naarmate je ze vaker doet, de oefening wordt met de juiste techniek ook een stuk effectiever.

Tip: Het is goed om af en toe je fitnessregime om te gooien, maar wel pas nadat je je huidige routine ongeveer vier tot zes weken hebt volgehouden.

Lees ook: 5 manieren om je training zwaarder te maken

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Balans bewaren

19.10.2018 - Sta je te wankelen op je standbeen? Dat kan door de volgende vier dingen komen. Lees verder

Spierpijn, maar niet gesport

13.10.2018 - Heb je last van spierpijn, maar heb je niet gesport? Wij hebben een aantal mogelijke oorzaken op een rij gezet. Lees verder

Gewicht spieren en vet

29.09.2018 - Je hebt vast wel eens gehoord dat spieren zwaarder zijn dan vet. Hoe zit dat precies? Lees verder

Hardlopen: buiten of op de loopband?

21.09.2018 - Misschien heb je je wel eens afgevraagd waarmee je meer calorieën verbrandt: met buiten hardlopen of op de loopband rennen. Lees verder

5 tips voor degenen die meedoen aan de Dam tot Damloop

20.09.2018 - Doe jij mee aan de Dam tot Damloop, of ken je iemand die aan de start staat? Met deze tips verschijn je relaxed aan de start. Lees verder

Eagle arms

15.09.2018 - Tijdens haar pilatesles ziet webredacteur Shirley iedereen met gemak de armen verstrengelen voor de eagle pose. Zelf komt ze er in de verste verte niet in de buurt. Lees verder

Leukste sneakers

15.09.2018 - Of je ze nu draagt tijdens het sporten of naar je werk: de allerleukste sneakers staan deze maand in Santé. We geven je een kijkje achter de schermen. Lees verder

Jeuk door zweten

10.09.2018 - Het lijkt bijna alsof je allergisch bent voor sporten of je eigen zweet. Heb jij wel eens last van jeuk tijdens het sporten? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 50 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Je hebt een goed verstand. Toch laat jij je leiden door je gevoel. Je neemt…

» Naar de daghoroscopen