×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom het belangrijk is om je bekkenbodemspieren te trainen

Bekkenbodemspieren trainen
22.10.2018 - Redactie

We trainen zo ongeveer iedere spiergroep in ons lichaam, maar de bekkenbodemspieren worden niet vaak besproken.


Onterecht, want de bekkenbodemspieren zijn belangrijke spieren. Ongeveer een miljoen Nederlanders lopen rond met bekkenbodemklachten. En voor de duidelijkheid, dat zijn niet alleen vrouwen. Tijd om eens aandacht aan de bekkenbodemspieren te besteden. Want dat is niet alleen voor en na de bevalling belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat veel zitten ook geen positieve invloed heeft op je bekkenbodemspieren?

Hoe sterk je bekkenbodemspieren zijn, is deels erfelijk bepaald. Na een zwangerschap kunnen je bekkenbodemspieren vaak wel wat extra training gebruiken, maar met het ouder worden en vooral vanaf de overgang verslechtert het steunweefsel in je bekken en ook dan kan twee keer per week een korte training helpen om de spieren te versterken.

Hier zijn sterke bekkenbodemspieren goed voor

  • Om problemen zoals verzakking of lage rugpijn te voorkomen of verminderen.
  • Sterke bekkenbodemspieren zijn belangrijk bij het voorkomen van incontinentie.
  • Het helpt je natuurlijke vochtaanmaak op peil te houden.
  • Je seksleven kan erdoor verbeteren. Dat komt doordat je seksueel bewustzijn verbetert, sommige vrouwen ervaren meer gevoel tijdens de seks en hebben intensere orgasmes.

Hoe train je je bekkenbodemspieren?
Trek de volledige bekkenbodem in, dat wil zeggen voor, midden én achter tegelijk. Probeer eerst subtiel in te trekken, ongeveer 25 procent van wat je maximaal kan. Trek de bekkenbodem verder in, nu 50 procent. En tot slot maak je een piek door de spieren 100 procent aan te spannen. Dan ga je terug naar 50 procent spanning en tenslotte ontspan je volledig. Je ademhaling kan je helpen: span je bekkenbodemspier aan als je uitademt en ontspan als je inademt.

Een hulpmiddel als je niet zeker weet of je het goed doet
Je kunt je bekkenbodemspieren heel goed trainen zonder hulpmiddelen, maar als je niet zeker weet of je de juiste spier aanspant, kunnen Ben Wa-balletjes helpen (ze worden ook wel kegelballetjes genoemd). Je kunt de balletjes inbrengen, door het gewicht span je automatisch je bekkenbodemspieren aan. Zo train je je bekkenbodemspieren terwijl je doorgaat met je dagelijkse bezigheden.

Welke Ben Wa-balletjes zijn geschikt voor jou en welke oefeningen kun je ermee doen? Dat vertelt De Paarse Keizerin.

Dit artikel is een samenwerking met De Paarse Keizerin. Meer inspiratie en producten voor een leven lang liefhebben? Kijk op de website van De Paarse Keizerin.

Wat vind je ervan?

Reacties

Endometriose

17.11.2018 - Endometriose is een vrouwenziekte die pijn kan veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid. Wij zetten een aantal zaken op een rij die handig zijn om te weten over endometriose. Lees verder

Wat is intermittent fasting?

16.11.2018 - Intermittent fasting, oftewel ‘met tussenpozen vasten’, is een manier van eten waarbij je een periode van 12 tot 18 uur of een dag niet of weinig eet. Lees verder

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je bent vandaag lekker op dreef. Het gaat allemaal als vanzelf. Misschien is…

» Naar de daghoroscopen