×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom het belangrijk is om je bekkenbodemspieren te trainen

Bekkenbodemspieren trainen
22.10.2018 - Redactie

We trainen zo ongeveer iedere spiergroep in ons lichaam, maar de bekkenbodemspieren worden niet vaak besproken.


Onterecht, want de bekkenbodemspieren zijn belangrijke spieren. Ongeveer een miljoen Nederlanders lopen rond met bekkenbodemklachten. En voor de duidelijkheid, dat zijn niet alleen vrouwen. Tijd om eens aandacht aan de bekkenbodemspieren te besteden. Want dat is niet alleen voor en na de bevalling belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat veel zitten ook geen positieve invloed heeft op je bekkenbodemspieren?

Hoe sterk je bekkenbodemspieren zijn, is deels erfelijk bepaald. Na een zwangerschap kunnen je bekkenbodemspieren vaak wel wat extra training gebruiken, maar met het ouder worden en vooral vanaf de overgang verslechtert het steunweefsel in je bekken en ook dan kan twee keer per week een korte training helpen om de spieren te versterken.

Hier zijn sterke bekkenbodemspieren goed voor

  • Om problemen zoals verzakking of lage rugpijn te voorkomen of verminderen.
  • Sterke bekkenbodemspieren zijn belangrijk bij het voorkomen van incontinentie.
  • Het helpt je natuurlijke vochtaanmaak op peil te houden.
  • Je seksleven kan erdoor verbeteren. Dat komt doordat je seksueel bewustzijn verbetert, sommige vrouwen ervaren meer gevoel tijdens de seks en hebben intensere orgasmes.

Hoe train je je bekkenbodemspieren?
Trek de volledige bekkenbodem in, dat wil zeggen voor, midden én achter tegelijk. Probeer eerst subtiel in te trekken, ongeveer 25 procent van wat je maximaal kan. Trek de bekkenbodem verder in, nu 50 procent. En tot slot maak je een piek door de spieren 100 procent aan te spannen. Dan ga je terug naar 50 procent spanning en tenslotte ontspan je volledig. Je ademhaling kan je helpen: span je bekkenbodemspier aan als je uitademt en ontspan als je inademt.

Een hulpmiddel als je niet zeker weet of je het goed doet
Je kunt je bekkenbodemspieren heel goed trainen zonder hulpmiddelen, maar als je niet zeker weet of je de juiste spier aanspant, kunnen Ben Wa-balletjes helpen (ze worden ook wel kegelballetjes genoemd). Je kunt de balletjes inbrengen, door het gewicht span je automatisch je bekkenbodemspieren aan. Zo train je je bekkenbodemspieren terwijl je doorgaat met je dagelijkse bezigheden.

Welke Ben Wa-balletjes zijn geschikt voor jou en welke oefeningen kun je ermee doen? Dat vertelt De Paarse Keizerin.

Dit artikel is een samenwerking met De Paarse Keizerin. Meer inspiratie en producten voor een leven lang liefhebben? Kijk op de website van De Paarse Keizerin.

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Je bent vandaag de boel aan het stangen. Daar zit toch niemand op te wachten.…

» Naar de daghoroscopen