×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tips voor een sterker immuunsysteem

Tips voor een sterker immuunsysteem
08.10.2016 - Redactie

Tijd voor een nieuwe gastblog van voedingsdeskundige Anita Mulderij, met toepasselijke tips voor het 'verkoudheidseizoen'.


Anita Mulderij: 'De herfst is begonnen. Het wordt kouder, regent meer en de avonden worden korter. Dit stelt je immuunsysteem op de proef, want de koudere temperaturen maken ons gevoeliger voor een verkoudheid of een griepje. Met een gezond voedingspatroon kun je veel doen om ziekte te voorkomen of sneller te genezen. Lees hieronder wat je het beste kunt eten om je immuunsysteem een handje te helpen.

Prebiotica en probiotica
Niet alle bacteriën zijn slecht voor je. Er zijn ook goede bacteriën die de darmwerking ondersteunen. Deze goede bacteriën worden probiotica genoemd. Ze voorkomen dat slechte bacteriën in de bloedbaan, dunne darm of dikke darm terecht komen. Je kunt ze ook wel zien als een leger dat onze gezondheid bewaakt. 70% van ons immuunsysteem bevindt zich in het maagdarmstelsel, dus de goede bacteriën zijn daar goed aan het werk. Voed jezelf met prebiotica en probiotica om dit immuunsysteem zo sterk mogelijk te houden. Prebiotica ondersteunen de probiotica.

Om prebiotica binnen te krijgen is het belangrijk dat je voldoende groenten eet zoals asperges, artisjokken, prei en ui. Andere opties zijn bonen, havermout, quinoa, appels, bessen, bananen, citrusvruchten, kiwi, lijnzaad, chiazaad en knoflook. Probiotica zitten in yoghurt, kombucha, kefir, augurken, zuurkool, kimchi, miso, tempeh en sojasaus. Eet deze daarom regelmatig voor een gezonde darmflora en een sterk immuunsysteem.

Herstelvoedsel
Als je ziek bent of kwaaltjes hebt wil je natuurlijk zo snel mogelijk herstellen. Gebruik op die momenten wat meer van dan de volgende voedingsmiddelen:

- Knoflook. Het is antibacterieel en zorgt daardoor voor een sneller herstel van je verkoudheid en andere infecties.
- Groene thee. Het zorgt ervoor dat er meer antilichamen worden geproduceerd, om de ziektekiemen te lijf te gaan.
- Rauwe honing. Het is antibacterieel en onderdrukt hoesten. Voeg dus een paar theelepels honing toe aan je groene thee als je verkouden bent.
- Vlierbessen hebben antivirale eigenschappen. Ze zorgen er daarom voor dat je verkoudheid minder lang duurt. Maak er thee van en voor je het weet ben jij er weer bovenop!

Basisvoeding
Natuurlijk draait alles om een gezonde basis. Als je een uitgebalanceerd voedingspatroon hebt is de kans groter dat je je ook gezond en fit voelt en verklein je het risico op kwaaltjes en ziekte. Een uitgebalanceerde voeding bestaat uit voldoende groenten, fruit, vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, oliën, peulvruchten, havermout, quinoa, zoete aardappelen en avocado. Daarmee krijg je je belangrijke natuurlijke vetten, eiwitten en koolhydraten.

Voor een sterk immuunsysteem is het belangrijk om de volgende voedingsstoffen te vermijden:

1. Transvetten
Zorg ervoor dat je zo min mogelijk transvetten binnenkrijgt uit bewerkte verpakte voedingsmiddelen. Neem in plaats daarvan liever wat meer producten die gezonde natuurlijke vetten bevatten, zoals olijfolie of avocado.

2. Suikers
Neem daarnaast zo min mogelijk suikers. Toegevoegde suikers verminderen de functie van de witte bloedcellen, die een belangrijke rol spelen in het afweersysteem van het lichaam. Daarnaast verhogen ze de kans op ontstekingen, waardoor het immuunsysteem wordt aangetast. Zorg er ook voor dat je voldoende eiwitten en zink binnenkrijgt om die ontstekingen te voorkomen. Een te laag gehalte hiervan zorgt voor een minder functioneel immuunsysteem.

Het allerbelangrijkst: luister naar je lichaam
Leer tot slot naar je lichaam luisteren. Die kan je veel vertellen over wat het nodig heeft en wat niet. Naast voeding is het belangrijk om voldoende te slapen, te ontspannen, bewegen en te lachen. Geef daar ook elke dag wat aandacht aan en geniet ervan, dan kom je herfst gezond en fit door.'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Koelen of verwarmen

21.07.2018 - Koorts, kneuzingen, kramp. Weet jij wanneer je moet koelen en wanneer je voor een warme kruik moet kiezen? Lees verder

Tips tegen blauwe plekken

19.07.2018 - Ben je bont en blauw? Vier remedies om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Lees verder

Tips tegen muggen

17.07.2018 - Word je lekgeprikt door muggen? Wij delen een aantal tips om muggen weg te houden. Lees verder

Waarom krijg ik zo snel blauwe plekken?

13.07.2018 - Soms weet je precies na welke botsing met welke tafelhoek je een blauwe plek hebt opgelopen. Andere keren lijken ze uit het niets te verschijnen. Lees verder

7 mogelijke oorzaken van rode ogen

13.07.2018 - Ben je ziek? Heb je gehuild? Heb je wel geslapen? Als je rode ogen hebt, kan dat je veel vragen opleveren. De volgende zeven dingen kunnen zorgen voor rode ogen. Lees verder

Jezelf wegen: hier moet je op letten

12.07.2018 - Wat kan er misgaan als je op de weegschaal gaat staan? Meer dan je denkt. Dit zijn 5 aandachtspuntjes. Lees verder

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

08.07.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

07.07.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 126 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen