×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tips voor een sterker immuunsysteem

Tips voor een sterker immuunsysteem
08.10.2016 - Redactie

Tijd voor een nieuwe gastblog van voedingsdeskundige Anita Mulderij, met toepasselijke tips voor het 'verkoudheidseizoen'.


Anita Mulderij: 'De herfst is begonnen. Het wordt kouder, regent meer en de avonden worden korter. Dit stelt je immuunsysteem op de proef, want de koudere temperaturen maken ons gevoeliger voor een verkoudheid of een griepje. Met een gezond voedingspatroon kun je veel doen om ziekte te voorkomen of sneller te genezen. Lees hieronder wat je het beste kunt eten om je immuunsysteem een handje te helpen.

Prebiotica en probiotica
Niet alle bacteriën zijn slecht voor je. Er zijn ook goede bacteriën die de darmwerking ondersteunen. Deze goede bacteriën worden probiotica genoemd. Ze voorkomen dat slechte bacteriën in de bloedbaan, dunne darm of dikke darm terecht komen. Je kunt ze ook wel zien als een leger dat onze gezondheid bewaakt. 70% van ons immuunsysteem bevindt zich in het maagdarmstelsel, dus de goede bacteriën zijn daar goed aan het werk. Voed jezelf met prebiotica en probiotica om dit immuunsysteem zo sterk mogelijk te houden. Prebiotica ondersteunen de probiotica.

Om prebiotica binnen te krijgen is het belangrijk dat je voldoende groenten eet zoals asperges, artisjokken, prei en ui. Andere opties zijn bonen, havermout, quinoa, appels, bessen, bananen, citrusvruchten, kiwi, lijnzaad, chiazaad en knoflook. Probiotica zitten in yoghurt, kombucha, kefir, augurken, zuurkool, kimchi, miso, tempeh en sojasaus. Eet deze daarom regelmatig voor een gezonde darmflora en een sterk immuunsysteem.

Herstelvoedsel
Als je ziek bent of kwaaltjes hebt wil je natuurlijk zo snel mogelijk herstellen. Gebruik op die momenten wat meer van dan de volgende voedingsmiddelen:

- Knoflook. Het is antibacterieel en zorgt daardoor voor een sneller herstel van je verkoudheid en andere infecties.
- Groene thee. Het zorgt ervoor dat er meer antilichamen worden geproduceerd, om de ziektekiemen te lijf te gaan.
- Rauwe honing. Het is antibacterieel en onderdrukt hoesten. Voeg dus een paar theelepels honing toe aan je groene thee als je verkouden bent.
- Vlierbessen hebben antivirale eigenschappen. Ze zorgen er daarom voor dat je verkoudheid minder lang duurt. Maak er thee van en voor je het weet ben jij er weer bovenop!

Basisvoeding
Natuurlijk draait alles om een gezonde basis. Als je een uitgebalanceerd voedingspatroon hebt is de kans groter dat je je ook gezond en fit voelt en verklein je het risico op kwaaltjes en ziekte. Een uitgebalanceerde voeding bestaat uit voldoende groenten, fruit, vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, oliën, peulvruchten, havermout, quinoa, zoete aardappelen en avocado. Daarmee krijg je je belangrijke natuurlijke vetten, eiwitten en koolhydraten.

Voor een sterk immuunsysteem is het belangrijk om de volgende voedingsstoffen te vermijden:

1. Transvetten
Zorg ervoor dat je zo min mogelijk transvetten binnenkrijgt uit bewerkte verpakte voedingsmiddelen. Neem in plaats daarvan liever wat meer producten die gezonde natuurlijke vetten bevatten, zoals olijfolie of avocado.

2. Suikers
Neem daarnaast zo min mogelijk suikers. Toegevoegde suikers verminderen de functie van de witte bloedcellen, die een belangrijke rol spelen in het afweersysteem van het lichaam. Daarnaast verhogen ze de kans op ontstekingen, waardoor het immuunsysteem wordt aangetast. Zorg er ook voor dat je voldoende eiwitten en zink binnenkrijgt om die ontstekingen te voorkomen. Een te laag gehalte hiervan zorgt voor een minder functioneel immuunsysteem.

Het allerbelangrijkst: luister naar je lichaam
Leer tot slot naar je lichaam luisteren. Die kan je veel vertellen over wat het nodig heeft en wat niet. Naast voeding is het belangrijk om voldoende te slapen, te ontspannen, bewegen en te lachen. Geef daar ook elke dag wat aandacht aan en geniet ervan, dan kom je herfst gezond en fit door.'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Leeuw

Een periode van succes staat voor de deur en wel op alle fronten. In de liefde…

» Naar de daghoroscopen

Maak kans op fantastische prijzen!

Wij zijn benieuwd naar jouw waardering voor Santé en naar wat je van Santé verwacht. We zouden je dan ook graag een paar vragen willen stellen. Dit zal circa 5 minuten duren.

Doe mee en maak kans op fantastische prijzen!