×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tips voor een sterker immuunsysteem

Tips voor een sterker immuunsysteem
08.10.2016 - Redactie

Tijd voor een nieuwe gastblog van voedingsdeskundige Anita Mulderij, met toepasselijke tips voor het 'verkoudheidseizoen'.


Anita Mulderij: 'De herfst is begonnen. Het wordt kouder, regent meer en de avonden worden korter. Dit stelt je immuunsysteem op de proef, want de koudere temperaturen maken ons gevoeliger voor een verkoudheid of een griepje. Met een gezond voedingspatroon kun je veel doen om ziekte te voorkomen of sneller te genezen. Lees hieronder wat je het beste kunt eten om je immuunsysteem een handje te helpen.

Prebiotica en probiotica
Niet alle bacteriën zijn slecht voor je. Er zijn ook goede bacteriën die de darmwerking ondersteunen. Deze goede bacteriën worden probiotica genoemd. Ze voorkomen dat slechte bacteriën in de bloedbaan, dunne darm of dikke darm terecht komen. Je kunt ze ook wel zien als een leger dat onze gezondheid bewaakt. 70% van ons immuunsysteem bevindt zich in het maagdarmstelsel, dus de goede bacteriën zijn daar goed aan het werk. Voed jezelf met prebiotica en probiotica om dit immuunsysteem zo sterk mogelijk te houden. Prebiotica ondersteunen de probiotica.

Om prebiotica binnen te krijgen is het belangrijk dat je voldoende groenten eet zoals asperges, artisjokken, prei en ui. Andere opties zijn bonen, havermout, quinoa, appels, bessen, bananen, citrusvruchten, kiwi, lijnzaad, chiazaad en knoflook. Probiotica zitten in yoghurt, kombucha, kefir, augurken, zuurkool, kimchi, miso, tempeh en sojasaus. Eet deze daarom regelmatig voor een gezonde darmflora en een sterk immuunsysteem.

Herstelvoedsel
Als je ziek bent of kwaaltjes hebt wil je natuurlijk zo snel mogelijk herstellen. Gebruik op die momenten wat meer van dan de volgende voedingsmiddelen:

- Knoflook. Het is antibacterieel en zorgt daardoor voor een sneller herstel van je verkoudheid en andere infecties.
- Groene thee. Het zorgt ervoor dat er meer antilichamen worden geproduceerd, om de ziektekiemen te lijf te gaan.
- Rauwe honing. Het is antibacterieel en onderdrukt hoesten. Voeg dus een paar theelepels honing toe aan je groene thee als je verkouden bent.
- Vlierbessen hebben antivirale eigenschappen. Ze zorgen er daarom voor dat je verkoudheid minder lang duurt. Maak er thee van en voor je het weet ben jij er weer bovenop!

Basisvoeding
Natuurlijk draait alles om een gezonde basis. Als je een uitgebalanceerd voedingspatroon hebt is de kans groter dat je je ook gezond en fit voelt en verklein je het risico op kwaaltjes en ziekte. Een uitgebalanceerde voeding bestaat uit voldoende groenten, fruit, vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, oliën, peulvruchten, havermout, quinoa, zoete aardappelen en avocado. Daarmee krijg je je belangrijke natuurlijke vetten, eiwitten en koolhydraten.

Voor een sterk immuunsysteem is het belangrijk om de volgende voedingsstoffen te vermijden:

1. Transvetten
Zorg ervoor dat je zo min mogelijk transvetten binnenkrijgt uit bewerkte verpakte voedingsmiddelen. Neem in plaats daarvan liever wat meer producten die gezonde natuurlijke vetten bevatten, zoals olijfolie of avocado.

2. Suikers
Neem daarnaast zo min mogelijk suikers. Toegevoegde suikers verminderen de functie van de witte bloedcellen, die een belangrijke rol spelen in het afweersysteem van het lichaam. Daarnaast verhogen ze de kans op ontstekingen, waardoor het immuunsysteem wordt aangetast. Zorg er ook voor dat je voldoende eiwitten en zink binnenkrijgt om die ontstekingen te voorkomen. Een te laag gehalte hiervan zorgt voor een minder functioneel immuunsysteem.

Het allerbelangrijkst: luister naar je lichaam
Leer tot slot naar je lichaam luisteren. Die kan je veel vertellen over wat het nodig heeft en wat niet. Naast voeding is het belangrijk om voldoende te slapen, te ontspannen, bewegen en te lachen. Geef daar ook elke dag wat aandacht aan en geniet ervan, dan kom je herfst gezond en fit door.'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen kloven in je handen

04.12.2017 - Kloven in je handen kunnen ontstaan door een huidprobleem zoals eczeem of psoriasis, maar ook als het buiten koud is en de lucht binnen droog is, zijn sommige mensen gevoeliger voor kloven in de vingers of knokkels. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Men probeert jou vandaag te verleiden. Pas dus goed op en beslis voor jezelf…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!