×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Slaap je slecht? Misschien helpt het als je je voeding aanpast

Slaap je slecht? Misschien helpt het als je je voeding aanpast
14.08.2016 - Redactie

Val je moeilijk in slaap? Voedingsdeskundige Anita Mulderij geeft advies.


Anita Mulderij: 'Je bent op tijd in bed gestapt, hebt niet stiekem tot laat die ene spannende serie gekeken en ervaart momenteel ook geen extra stress op je werk. Toch lig je elke keer úren wakker. Vervelend. Een gebrek aan slaap veroorzaakt niet alleen een gebrek aan energie, maar kan er ook voor zorgen dat je onnodige kilo’s aankomt, veroorzaakt een verhoogde bloeddruk en geeft je een wisselend humeur. Hoe zorg je ervoor dat je ’s avonds weer zonder problemen in slaap sukkelt? Veel mensen staan er niet bij stil, maar letten op wat je eet kan van grote invloed zijn op je slaapritme.

#1 Vermijd cafeïne
Je voedingspatroon bestaat uiteraard niet alleen uit voedsel, maar ook uit vloeistoffen. Een grote – voor de hand liggende – boosdoener is cafeïne. Dit vind je in koffie, maar ook (in kleinere mate) in cola en thee. Drink in plaats daarvan ’s avonds alleen kruidenthee. Niet alleen lekker, maar de warmte van zo’n dampende kop thee maakt je ook nog eens lekker slaperig. Welterusten!

#2 Drink een glas melk
Hoewel het drinken van melk niet voor iedereen aan te raden is, kan een glas melk op zijn tijd wel bijdragen aan een beter slaapritme. Dit heeft twee redenen: ten eerste de kracht van calcium dat bijdraagt aan het aanmaken van melatonine. Melatonine helpt je slaap-waakcyclus de hele dag onder controle te houden. Ook bevat melk het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan is weer een bouwsteen van serotonine, het stofje dan ons slaap-waakritme reguleert.

#3 Eet een banaan
Kun je de slaap niet vatten? Eet dan een banaan. Ja, het is echt zo simpel. Bananen bevatten kalium, goed om rusteloze benen te kalmeren en nachtelijke krampen te voorkomen (je weet wel, van die hele scherpe kramp waar je ’s nachts van wakker schrikt, au!). Daarnaast bevatten bananen magnesium. Magnesium helpt je spieren en zenuwen te ontspannen en bevordert een gezonde bloedsomloop en spijsvertering. Wat wil een slaperig mens nog meer?

#4 Drink!
Nee, geen alcohol. Alcohol kan je slaappatroon juist verstoren en zorgt ervoor dat je minder diep slaapt. Met drinken bedoelen we: drink kersensap. Zure kersen bevatten van nature veel melatonine. Inderdaad, dat stofje van de continue slaap-waakcyclus. Een studie uit 2010 liet zien dat een glas kersensap de slapeloosheid aanzienlijk vermindert. Probeer het vanavond nog uit en blend kersensap met wat melk en ijs in een blender. De beste snack die je jezelf ’s avonds kunt gunnen!

#5 Eet amandelen
Waarom amandelen? Amandelen bevatten ook magnesium, die je makkelijker in een diepe slaap brengen. Ook bevatten ze veel eiwitten. Eiwitten zorgen ervoor dat je tijdens het slapen een stabiele bloedsuikerspiegel behoudt. Eet een klein handje amandelen voor je naar bed gaat. Geen zin in zo’n knapperige snack vlak voor het slapengaan? Smeer dan een beetje amandelboter of andere notenpasta op een volkoren cracker.

#6 Eet zalm (of andere vis)
Een goede nachtrust begint met een gezond en slaapvriendelijk avondmaal. Maar wat kun je dan het beste eten? Zalm is een goede optie. Deze zachte vis bevat een flinke dosis Omega 3-vetzuren. Hiervan is bewezen dat ze pieken van stresshormonen verminderen en de rust in het lichaam bevorderen. Kijk, dat is inderdaad wat je goed kunt gebruiken als je straks je bed inkruipt. Eet je liever geen zalm? Andere vissoorten, zoals heilbot, makreel en sardines, bevatten ook een hoop Omega 3-vetzuren. Bovendien bevatten deze vissen ook Vitamine B6, wat je lichaam weer nodig heeft voor de aanmaak van melatonine. Wat staat er bij jou vanavond op het menu?'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Leeuw

Een periode van succes staat voor de deur en wel op alle fronten. In de liefde…

» Naar de daghoroscopen

Maak kans op fantastische prijzen!

Wij zijn benieuwd naar jouw waardering voor Santé en naar wat je van Santé verwacht. We zouden je dan ook graag een paar vragen willen stellen. Dit zal circa 5 minuten duren.

Doe mee en maak kans op fantastische prijzen!