×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Zo voel je je minder opgeblazen op reis

Zo voel je je minder opgeblazen op reis
07.07.2016 - Redactie

Voedingsdeskundige Anita Mulderij deelt handige tips om een opgeblazen gevoel op reis te voorkomen.


Anita Mulderij: 'Bijna iedereen heeft er wel eens last van (en wie dat niet heeft, is een geluksvogel): een opgeblazen gevoel wanneer je op reis bent. Bijvoorbeeld wanneer je na een lange vlucht in het land van bestemming aankomt, of na een aantal dagen wanneer je je tegoed hebt gedaan aan specialiteiten uit de lokale keuken.

Erg vervelend, zeker wanneer je juist toe bent aan een relaxte tijd. Toch zijn er aantal manieren om te voorkomen dat je dat opgeblazen gevoel elke keer weer moet ervaren. En wel met deze tips en tricks.

#1 Blijf in beweging
Wanneer je lang onderweg bent veroorzaakt dit al snel een opgeblazen gevoel. Maar wat kun je doen als je gedoemd bent om elf uur in een krappe vliegtuigstoel door te brengen? Probeer elke twee uur even op te staan. Loop rond of ga even naar het toilet. Zo zorg je ervoor dat je je spijsverteringssysteem up and running houdt. Voor lange tijd onderweg met de auto? Plan dan genoeg tussenstops in. Loop even rond op de parkeerplek, rek en strek en trek het liefst een aantal sprintjes waarbij je hartslag flink omhoog gaat. Dit geeft energie en doet je gehele lichaam enorm goed.

#2 Drink genoeg water
De droge lucht in het vliegtuig zorgt er al gauw voor dat je uitgedroogd raakt. En uitdroging bevordert een opgeblazen gevoel. Blijf daarom goed drinken. Vermijd drankjes die je juist uitdrogen – lees: alcohol en koffie. Misschien wel lekker tijdens zo’n lange vlucht, of kalmerend als die turbulentie je de keel uitkomt, maar niet de meest verstandige optie. Drink in plaats daarvan gedurende de vlucht water. Steeds wat kleine slokjes. Mooi meegenomen: je moet er veel van naar de wc. Heb je meteen wat beweging.

#3 Eet niet meer omdat je op vakantie bent
Op vakantie zijn we vaak iets minder streng voor onszelf. Een ijsje hier, een extra schep eten tijdens het buffet daar… De kans is dan groot dat je snel overeet. Dat betekent niet dat je niet kunt genieten, maar probeer wel zoveel mogelijk je normale eetpatroon aan te houden. Ga je bijvoorbeeld niet elke ochtend te buiten aan het lopend buffet, maar maak ook eens je eigen ontbijtje met yoghurt of havermout. Minstens zo lekker!

#4 Sla genoeg gezonde snacks in
Leuk uitstapje op de eerste dag: een buitenlandse supermarkt verkennen. Heb je meteen de gelegenheid om wat gezonde snacks in te slaan. Bijvoorbeeld ongezouten noten, Griekse yoghurt, fruit of groenten. Dit zorgt ervoor dat je een gezonde keuze tussendoor kunt maken, waardoor je niet alleen vol zit tot de volgende grotere maaltijd, maar je bespaart ook geld op een vette of zoete hap tussendoor.

#5 Pas je zo snel mogelijk aan aan de nieuwe tijdzone
Ver gevlogen en bevind je je nu elf uur vliegen verder? Grote kans dat je een jetlag hebt. Je eet wanneer je moet slapen en je slaapt wanneer je eigenlijk zou moeten eten. Het recept voor een opgeblazen gevoel, want het brengt de spijsvertering behoorlijk in de war. Is het etenstijd op je bestemming? Probeer dan iets te eten. Het liefst iets met veel vezels en weinig koolhydraten. Doodmoe, maar nog lang geen bedtijd? Probeer – zo goed en zo kwaad als dat gaat – wakker te blijven. En, als je wat eet: zorg dan dat dit iets vezelrijks is!'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen