×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Zo eet je nooit meer te veel

Stop met overeten
19.02.2016 - Redactie

Ken je dat, dat je weer te veel hebt gegeten en je daarna of zelfs de volgende dag nog schuldig voelt? Anita Mulderij deelt twee strategieën waarmee je nooit meer te veel eet.


Dit artikel is een bijdrage van Anita van JasperAlblas.nl. Lees ook haar artikel: Dit moet je eten in 2016.

Stap 1: Eet voedingsmiddelen waar je je goed bij voelt
Het klinkt misschien een beetje cliché. Maar wat ermee wordt bedoeld, is dat je op zoek gaat naar voedsel dat je tijdens het eten al een goed gevoel geeft. En ook de uren daarna. Gezond eten dat je lichaam voedt en je energie geeft, kan (en moet) gewoon heel lekker zijn. Voedsel dat je lichaam niet voedt, is vaak alleen van korte duur lekker. Hoewel je er vast niet meteen darmproblemen of buikpijn van hoeft te krijgen, zijn er wel een paar vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of je je goed voelt bij bepaald eten:

•    Ondersteunt dit voedsel wat ik voor mijn lichaam wil? (Als dat zo is, ga ervoor!)
•    Zo niet, voel ik me er dan later schuldig over? (Is je antwoord ‘nee’, ga ervoor!)
•    Als dit voedsel mijn lichaam niet ondersteunt, voegt het dan wat toe aan mijn ervaring? (Zo niet? Niet eten!)

Gezond eten in de keuken
Met behulp van deze strategie kun je niet alleen genieten van eten. Je maakt ook bewuste beslissingen over wat je eet in plaats van gedachteloos alles eten wat er voor je neus staat.

Stap 2: Gebruik de regel van de eerste hap
De eerste hap of eerste slok neem je vaak bewust en je geniet er het meeste van. Denk maar aan de eerste hap van een krakend verse boterham of de eerste slok van een glas verse jus d‘orange. Probeer van iedere hap net zoveel te genieten als van de eerste. Stop na elke hap en check-in bij jezelf: wat proef ik, hoe is de textuur? Sta erbij stil en vooral: Geniet. Als je zo leert eten zal overeten voor eens en altijd tot het verleden behoren.

Beeld: Shutterstock | Tekst: Anita Mulderij

Wat vind je ervan?

Reacties

Aanslag op je tanden

17.09.2018 - Je dagelijkse dosis koffie en thee kan zorgen voor aanslag op je tanden Met deze tips voorkom je dat. Lees verder

Je spijsvertering: stap voor stap

12.09.2018 - Je spijsvertering is een superslim systeem dat veel invloed heeft op hoe goed je je voelt. Hoe werkt het precies? Lees verder

Papiersnee pijn

08.09.2018 - Een snee door papier is vaak amper zichtbaar, maar de pijn kan venijnig zijn. Hoe komt dat? Lees verder

Total body scan

05.09.2018 - Waarom wel een APK voor je auto, maar niet voor je lijf? Lees verder

Extra gewicht meegenomen van vakantie?

05.09.2018 - Advertorial - Genoten van milkshakes aan de Spaanse kust? Je raakt het extra gewicht weer kwijt met Cambridge Weight Plan. Lees verder

Heb ik zware botten?

31.08.2018 - Zijn zware botten een (slap) excuus? Lees verder

Wond spoelen

31.08.2018 - Even niet opletten in de keuken en je vingers zijn gefileerd in plaats van de vis. Of er komt een kind huilend binnen met een schaafwond. Hoe ontsmet je deze wondjes nu het best? Lees verder

6 redenen waarom je gewicht schommelt

30.08.2018 - De ene dag kun je zomaar meer wegen dan de andere dag. Dus ben je sinds vorige week twee kilo 'aangekomen'? Geen paniek. Misschien is er een van deze dingen aan de hand. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 127 |
Mis niets
Daghoroscoop
Maagd

Je krijgt te kampen met een financiële tegenvaller. Je zult dus weer aan het…

» Naar de daghoroscopen