×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Zo eet je nooit meer te veel

Stop met overeten
19.02.2016 - Redactie

Ken je dat, dat je weer te veel hebt gegeten en je daarna of zelfs de volgende dag nog schuldig voelt? Anita Mulderij deelt twee strategieën waarmee je nooit meer te veel eet.


Dit artikel is een bijdrage van Anita van JasperAlblas.nl. Lees ook haar artikel: Dit moet je eten in 2016.

Stap 1: Eet voedingsmiddelen waar je je goed bij voelt
Het klinkt misschien een beetje cliché. Maar wat ermee wordt bedoeld, is dat je op zoek gaat naar voedsel dat je tijdens het eten al een goed gevoel geeft. En ook de uren daarna. Gezond eten dat je lichaam voedt en je energie geeft, kan (en moet) gewoon heel lekker zijn. Voedsel dat je lichaam niet voedt, is vaak alleen van korte duur lekker. Hoewel je er vast niet meteen darmproblemen of buikpijn van hoeft te krijgen, zijn er wel een paar vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of je je goed voelt bij bepaald eten:

•    Ondersteunt dit voedsel wat ik voor mijn lichaam wil? (Als dat zo is, ga ervoor!)
•    Zo niet, voel ik me er dan later schuldig over? (Is je antwoord ‘nee’, ga ervoor!)
•    Als dit voedsel mijn lichaam niet ondersteunt, voegt het dan wat toe aan mijn ervaring? (Zo niet? Niet eten!)

Gezond eten in de keuken
Met behulp van deze strategie kun je niet alleen genieten van eten. Je maakt ook bewuste beslissingen over wat je eet in plaats van gedachteloos alles eten wat er voor je neus staat.

Stap 2: Gebruik de regel van de eerste hap
De eerste hap of eerste slok neem je vaak bewust en je geniet er het meeste van. Denk maar aan de eerste hap van een krakend verse boterham of de eerste slok van een glas verse jus d‘orange. Probeer van iedere hap net zoveel te genieten als van de eerste. Stop na elke hap en check-in bij jezelf: wat proef ik, hoe is de textuur? Sta erbij stil en vooral: Geniet. Als je zo leert eten zal overeten voor eens en altijd tot het verleden behoren.

Beeld: Shutterstock | Tekst: Anita Mulderij

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Het lijkt wel of jij vandaag beschikt over een extra voelsprietje waardoor je…

» Naar de daghoroscopen