×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Vitamines

Tip van Marianne Timmer: Vitamines
10.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Vitamines heb je nodig voor de stofwisseling, de botbouw en de spijsvertering. Er zijn maar liefst dertien verschillende soorten vitamines bekend: A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, biotine, C, D, E, foliumzuur en K. Over het algemeen worden ze ingedeeld in twee groepen.

Vetoplosbare vitamines
De vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) zitten in vetrijke voeding, zoals vetstoffen, eieren, lever en melkproducten. Het lichaam slaat ze op in het vetweefsel.

Wateroplosbare vitamines
De wateroplosbare vitamines (bijvoorbeeld vitamine B en C) zijn onder meer te vinden in verse groenten, fruit, graan- en melkproducten. Ze worden slechts in kleine hoeveelheden en voor een korte periode in het lichaam opgeslagen. Wat het lichaam niet nodig heeft, wordt via de urine uitgescheiden.

Kan je lichaam vitamine aanmaken?
Sommige vitamines worden door het lichaam zelf aangemaakt zoals vitamine A (betacaroteen), D (onder invloed van zon) en B3. Maar dat gebeurt normaalgesproken in zulke kleine hoeveelheden dat aanvulling via de voeding noodzakelijk is. Daarom is het eten van veel groenten, fruit en volkorenproducten en in mindere mate zuivelproducten noodzakelijk.

Wat gebeurt er als je een tekort hebt aan bepaalde vitamines?
Een tekort aan vitamines kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Een bekend voorbeeld is botontkalking (osteoporose) bij gebrek aan vitamine D. Bepaalde aandoeningen kunnen ook vitaminegebrek in de hand werken; je huisarts zal daar alert op zijn. Ook een teveel aan vitamines kan schade betrokkenen, dit betreft dan voornamelijk een te hoge dosis van vetoplosbare vitamines.

Let op!
Voedingssupplementen kunnen nooit de gezonde voedingsgewoonten vervangen. Dus als je te veel en te zout eet, en te weinig vezels, groenten en fruit tot je neemt, denk dan niet dat je dat kunt compenseren met een vitaminepilletje.

Vitaminebehoefte is persoonlijk
Niet iedereen heeft evenveel vitamines nodig. Zij die extra aandacht moeten besteden aan evenwichtige voeding zijn: groeiende kinderen, topsporters, zwangere vrouwen, moeders die borstvoeding geven, gebruikers van de anticonceptiepil, verzwakte personen met een verstoord voedingspatroon, hoogbejaarden, alcoholisten, rokers en mensen die dagelijks medicijnen gebruiken.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Deze items maak je waarschijnlijk niet vaak genoeg schoon

22.10.2017 - Al ben je nog zo netjes. Er zijn van die vergeten items die bijna iedereen wel eens vergeet schoon te maken. Lees verder

De leefstijl van Sanne van Rooij

20.10.2017 - Sanne van Rooij van blog Living the Green Life geeft toe dat het woord 'veganistisch' een beetje suf klinkt. Maar de lifestyle is dat allesbehalve. Ze probeert zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker plantaardig te eten. Dat deed ze al via Instagram, maar nu is ook haar kookboek Easy Vegan uit. Lees verder

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij hebt bepaalde maniertjes die echt fantastisch zijn. Daar moet je wel…

» Naar de daghoroscopen