×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Vezels en Koolhydraten

Tip van Marianne Timmer: Vezels en Koolhydraten
09.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Voedingsvezels zijn een belangrijke voedingsstof die zorgt voor een goede darmwerking. Het is de verzamelnaam voor enkele stoffen die zich in de celwand van planten bevinden. Voedingsvezels komen daarom alleen voor in plantaardige producten.

Er zijn twee soorten voedingsvezels
Er zijn in water oplosbare vezels en niet in water oplosbare vezels. In fruit, groente en peulvruchten zitten vooral oplosbare vezels. Deze hebben een gunstig effect op de stoelgang. Oplosbare vezels hebben ook een gunstige invloed op het cholesterol- en glucosegehalte van het bloed. Ze zitten vooral in volkorengraanproducten.

In welke voeding zitten vezels?
De meeste vezels worden bij het bewerken van voedingsmiddelen zoals het pellen van rijst en het malen van graan tot bloem verwijderd. Daarom is het belangrijk dat je voldoende volkorenbrood, bruinbrood, roggenbrood, aardappelen, (zilvervlies)rijst en (volkoren)pasta eet. Ook in peulvruchten, zoals bruine en witte bonen, tuinbonen en doperwten zitten vezels.
Koolhydraten leveren, naast eiwitten en vetten, de energie die ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Sporters hebben vaak meer koolhydraten nodig omdat hun lichaam meer energie verbruikt. Het is belangrijk een goede balans te vinden tussen wat je dagelijks nodig hebt en wat je tot je neemt.

Een vrouw heeft gemiddeld nodig per dag:
•    Van 15 tot 20 jaar: 2450 kcal
•    Van 20 tot 23 jaar: 2200 kcal
•    Van 23 tot 50 jaar: 2050 kcal
•    Van 50 tot 65 jaar: 1950 kcal
•    65 jaar en ouder: 1850 kcal

Wist je dat…

  • Wij dagelijks 200 gram koolhydraten nodig hebben om de hersenen, zenuwen en rode bloedlichaampjes van energie te voorzien.
  • Eén kilogram lichaamsvet komt ongeveer overeen met 7000 kcal. Als je dus per dag 1000 kcal minder eet dan je aan energie verbruikt zou je in een week tijd 1 kilo kunnen afvallen.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw bescheidenheid siert je, zonder twijfel. Maar je mag ook best eens met je…

» Naar de daghoroscopen