×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Vezels en Koolhydraten

Tip van Marianne Timmer: Vezels en Koolhydraten
09.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Voedingsvezels zijn een belangrijke voedingsstof die zorgt voor een goede darmwerking. Het is de verzamelnaam voor enkele stoffen die zich in de celwand van planten bevinden. Voedingsvezels komen daarom alleen voor in plantaardige producten.

Er zijn twee soorten voedingsvezels
Er zijn in water oplosbare vezels en niet in water oplosbare vezels. In fruit, groente en peulvruchten zitten vooral oplosbare vezels. Deze hebben een gunstig effect op de stoelgang. Oplosbare vezels hebben ook een gunstige invloed op het cholesterol- en glucosegehalte van het bloed. Ze zitten vooral in volkorengraanproducten.

In welke voeding zitten vezels?
De meeste vezels worden bij het bewerken van voedingsmiddelen zoals het pellen van rijst en het malen van graan tot bloem verwijderd. Daarom is het belangrijk dat je voldoende volkorenbrood, bruinbrood, roggenbrood, aardappelen, (zilvervlies)rijst en (volkoren)pasta eet. Ook in peulvruchten, zoals bruine en witte bonen, tuinbonen en doperwten zitten vezels.
Koolhydraten leveren, naast eiwitten en vetten, de energie die ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Sporters hebben vaak meer koolhydraten nodig omdat hun lichaam meer energie verbruikt. Het is belangrijk een goede balans te vinden tussen wat je dagelijks nodig hebt en wat je tot je neemt.

Een vrouw heeft gemiddeld nodig per dag:
•    Van 15 tot 20 jaar: 2450 kcal
•    Van 20 tot 23 jaar: 2200 kcal
•    Van 23 tot 50 jaar: 2050 kcal
•    Van 50 tot 65 jaar: 1950 kcal
•    65 jaar en ouder: 1850 kcal

Wist je dat…

  • Wij dagelijks 200 gram koolhydraten nodig hebben om de hersenen, zenuwen en rode bloedlichaampjes van energie te voorzien.
  • Eén kilogram lichaamsvet komt ongeveer overeen met 7000 kcal. Als je dus per dag 1000 kcal minder eet dan je aan energie verbruikt zou je in een week tijd 1 kilo kunnen afvallen.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Endometriose

17.11.2018 - Endometriose is een vrouwenziekte die pijn kan veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid. Wij zetten een aantal zaken op een rij die handig zijn om te weten over endometriose. Lees verder

Wat is intermittent fasting?

16.11.2018 - Intermittent fasting, oftewel ‘met tussenpozen vasten’, is een manier van eten waarbij je een periode van 12 tot 18 uur of een dag niet of weinig eet. Lees verder

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je bent vandaag lekker op dreef. Het gaat allemaal als vanzelf. Misschien is…

» Naar de daghoroscopen