×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wat is goede voeding?

Tip van Marianne Timmer: Wat is goede voeding?
07.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Je fit voelen is onlosmakelijk verbonden met gezond eten. Voeding zorgt voor de noodzakelijke brandstoffen die je lichaam nodig heeft. Zonder goede brandstof functioneert ons lichaam niet optimaal en voel je je minder fit. Ben je te zwaar, dan voel je je over het algemeen ook minder fit. Overgewicht is in ieder geval niet gezond, het geeft een te grote belasting op de spieren, het hart en de gewrichten.

Onbewerkte voeding is de beste voeding. Bewerkte voeding bevat te veel toegevoegde stoffen die een negatieve werking hebben op onze lichaamsfuncties. Onbewerkte voeding:
•    Hierin blijven de voedingsstoffen behouden (vitamines en mineralen)
•    Voorkomt te grote schommelingen in de suikerstofwisseling
•    Stimuleert het spijsverteringskanaal
•    Bevat geen toevoegingen (smaakstoffen, geraffineerde suikers en kleurstoffen)

Voorbeelden van onbewerkte voeding: noten, groenten, fruit en granen.

Dagelijks heb je nodig:

1.    Groente en fruit
Belangrijk vanwege: vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen. Je hebt minimaal 2 stuks fruit en 200 gram groente nodig. Meer mag natuurlijk ook!

2.    Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
Belangrijk vanwege: koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen.

3.    Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
Belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren.

4.    Vetten en olie
Belangrijk vanwege: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren.

5.    Dranken
Belangrijk vanwege: water.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Brandend maagzuur

23.09.2018 - De meeste mensen hebben wel eens last gehad van brandend maagzuur. Als je er iedere week minstens een keer last van hebt, dan is het handig om de volgende dingen te weten. Lees verder

Wat is vitamine B?

22.09.2018 - Vitamine B is niet één vitamine, maar de verzamelnaam is voor een groep van acht vitamines. Lees verder

Tamara de Weijer

21.09.2018 - Geen pillen, maar paprika. Dat is het credo van huisarts Tamara de Weijer (37). Ze is ervan overtuigd dat een gezonde leefstijl veel ziektes kan voorkomen. Lees verder

Aanslag op je tanden

17.09.2018 - Je dagelijkse dosis koffie en thee kan zorgen voor aanslag op je tanden Met deze tips voorkom je dat. Lees verder

Je spijsvertering: stap voor stap

12.09.2018 - Je spijsvertering is een superslim systeem dat veel invloed heeft op hoe goed je je voelt. Hoe werkt het precies? Lees verder

Papiersnee pijn

08.09.2018 - Een snee door papier is vaak amper zichtbaar, maar de pijn kan venijnig zijn. Hoe komt dat? Lees verder

Total body scan

05.09.2018 - Waarom wel een APK voor je auto, maar niet voor je lijf? Lees verder

Extra gewicht meegenomen van vakantie?

05.09.2018 - Advertorial - Genoten van milkshakes aan de Spaanse kust? Je raakt het extra gewicht weer kwijt met Cambridge Weight Plan. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 128 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Vandaag is een dag om discussies rustig op te bouwen. Je argumenten zijn zo…

» Naar de daghoroscopen