×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wat is goede voeding?

Tip van Marianne Timmer: Wat is goede voeding?
07.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Je fit voelen is onlosmakelijk verbonden met gezond eten. Voeding zorgt voor de noodzakelijke brandstoffen die je lichaam nodig heeft. Zonder goede brandstof functioneert ons lichaam niet optimaal en voel je je minder fit. Ben je te zwaar, dan voel je je over het algemeen ook minder fit. Overgewicht is in ieder geval niet gezond, het geeft een te grote belasting op de spieren, het hart en de gewrichten.

Onbewerkte voeding is de beste voeding. Bewerkte voeding bevat te veel toegevoegde stoffen die een negatieve werking hebben op onze lichaamsfuncties. Onbewerkte voeding:
•    Hierin blijven de voedingsstoffen behouden (vitamines en mineralen)
•    Voorkomt te grote schommelingen in de suikerstofwisseling
•    Stimuleert het spijsverteringskanaal
•    Bevat geen toevoegingen (smaakstoffen, geraffineerde suikers en kleurstoffen)

Voorbeelden van onbewerkte voeding: noten, groenten, fruit en granen.

Dagelijks heb je nodig:

1.    Groente en fruit
Belangrijk vanwege: vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen. Je hebt minimaal 2 stuks fruit en 200 gram groente nodig. Meer mag natuurlijk ook!

2.    Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
Belangrijk vanwege: koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen.

3.    Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
Belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren.

4.    Vetten en olie
Belangrijk vanwege: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren.

5.    Dranken
Belangrijk vanwege: water.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

8 manieren om iets voor je gezondheid te doen in minder dan 10 minuten

27.04.2018 - Gezonder leven hoeft niet altijd een uitgebreid project te zijn. Deze kleine verbeteringen kosten je nog niet eens tien minuten. Lees verder

4 tips tegen brandend maagzuur

24.04.2018 - Brandend maagzuur is een veelvoorkomende klacht. Dit kun je ertegen doen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

23.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Waarom stinkt urine als je asperges hebt gegeten?

22.04.2018 - Heb jij er last van? Lees verder

Bultjes op je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is

21.04.2018 - Heb je last van rode en droge bultjes aan de achterkant van je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is. Lees verder

Review: Fitbit Versa

20.04.2018 - De nieuwe Fitbit is niet alleen een activity tracker, maar ook een smartwatch. Santé's Shirley heeft de afgelopen drie weken een Fitbit Versa mogen testen en deelt haar ervaring. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

14.04.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 124 |
Mis niets
Daghoroscoop
Stier

Jij krijgt een drukke periode. Je hebt van alles te doen en je kunt niet…

» Naar de daghoroscopen