×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wat is goede voeding?

Tip van Marianne Timmer: Wat is goede voeding?
07.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Je fit voelen is onlosmakelijk verbonden met gezond eten. Voeding zorgt voor de noodzakelijke brandstoffen die je lichaam nodig heeft. Zonder goede brandstof functioneert ons lichaam niet optimaal en voel je je minder fit. Ben je te zwaar, dan voel je je over het algemeen ook minder fit. Overgewicht is in ieder geval niet gezond, het geeft een te grote belasting op de spieren, het hart en de gewrichten.

Onbewerkte voeding is de beste voeding. Bewerkte voeding bevat te veel toegevoegde stoffen die een negatieve werking hebben op onze lichaamsfuncties. Onbewerkte voeding:
•    Hierin blijven de voedingsstoffen behouden (vitamines en mineralen)
•    Voorkomt te grote schommelingen in de suikerstofwisseling
•    Stimuleert het spijsverteringskanaal
•    Bevat geen toevoegingen (smaakstoffen, geraffineerde suikers en kleurstoffen)

Voorbeelden van onbewerkte voeding: noten, groenten, fruit en granen.

Dagelijks heb je nodig:

1.    Groente en fruit
Belangrijk vanwege: vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen. Je hebt minimaal 2 stuks fruit en 200 gram groente nodig. Meer mag natuurlijk ook!

2.    Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
Belangrijk vanwege: koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen.

3.    Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
Belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren.

4.    Vetten en olie
Belangrijk vanwege: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren.

5.    Dranken
Belangrijk vanwege: water.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij komt tot de conclusie dat op het moment niks zinnigs uit je handen komt.…

» Naar de daghoroscopen