×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tips om minder zout te eten

Tips om minder zout te eten
29.04.2015 - Redactie

Veel Nederlanders eten te veel zout. Wij geven tips om je zoutinname te verlagen.


De feiten
Gemiddeld krijgen Nederlanders 9 gram zout per dag binnen. En dat terwijl we maar 1 gram nodig hebben en meer dan 6 gram is eigenlijk al slecht voor ons. Te veel zout kan het risico op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten verhogen.

Zouttest
De Consumentenbond test regelmatig levensmiddelen op zout. Van de 90 producten die jaren geleden al getest zijn, zijn er nu 40 producten net zo zout. Een aantal producten zijn zelfs zouter geworden. Sommige supermarkten en producenten geven gelukkig wel het goede voorbeeld en hebben het aantal gram zout voor verschillende producten verlaagd.

Oproep
De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging doen een oproep aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid om ervoor te zorgen dat er minder zout in levensmiddelen wordt toegevoegd.

Hoe kun je minder zout eten?

1. Gebruik zo min mogelijk pakjes en zakjes
Aan pakjes, zakjes en kant-en-klare producten is vaak zout toegevoegd. Door zoveel mogelijk zelf te bereiden, eet je vanzelf een stuk minder zout.

2. Gebruik andere kruiden
Strooi jij zelf graag wat extra zout over je eten? Probeer daarmee te stoppen. In het lijkt je eten misschien smaakloos, maar je smaakpapillen wennen er snel aan. Gebruik andere kruiden om je eten genoeg smaak te geven.

3. Lees etiketten
Als je suiker wilt vermijden, lees je etiketten. Hetzelfde geldt als je minder zout wilt binnenkrijgen. Neem even de tijd om je te verdiepen in de etiketten van de producten die je koopt.

4. Het ene zout is het andere zout niet
Als je toch zout gebruikt, kun je kiezen voor zout waar jodium aan is toegevoegd. Jodium komt in weinig voedingsmiddelen voor en bevordert de werking van de schildklier. Verder gebruiken steeds meer mensen Himalayazout In Himalayazout zitten meer sporenelementen en mineralen. Maar zout blijft zout, strooi er dus niet te royaal mee.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

8 manieren om iets voor je gezondheid te doen in minder dan 10 minuten

27.04.2018 - Gezonder leven hoeft niet altijd een uitgebreid project te zijn. Deze kleine verbeteringen kosten je nog niet eens tien minuten. Lees verder

4 tips tegen brandend maagzuur

24.04.2018 - Brandend maagzuur is een veelvoorkomende klacht. Dit kun je ertegen doen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

23.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Waarom stinkt urine als je asperges hebt gegeten?

22.04.2018 - Heb jij er last van? Lees verder

Bultjes op je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is

21.04.2018 - Heb je last van rode en droge bultjes aan de achterkant van je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is. Lees verder

Review: Fitbit Versa

20.04.2018 - De nieuwe Fitbit is niet alleen een activity tracker, maar ook een smartwatch. Santé's Shirley heeft de afgelopen drie weken een Fitbit Versa mogen testen en deelt haar ervaring. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

14.04.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 124 |
Mis niets
Daghoroscoop
Stier

Jij krijgt een drukke periode. Je hebt van alles te doen en je kunt niet…

» Naar de daghoroscopen