×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tips om minder zout te eten

Tips om minder zout te eten
29.04.2015 - Redactie

Veel Nederlanders eten te veel zout. Wij geven tips om je zoutinname te verlagen.


De feiten
Gemiddeld krijgen Nederlanders 9 gram zout per dag binnen. En dat terwijl we maar 1 gram nodig hebben en meer dan 6 gram is eigenlijk al slecht voor ons. Te veel zout kan het risico op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten verhogen.

Zouttest
De Consumentenbond test regelmatig levensmiddelen op zout. Van de 90 producten die jaren geleden al getest zijn, zijn er nu 40 producten net zo zout. Een aantal producten zijn zelfs zouter geworden. Sommige supermarkten en producenten geven gelukkig wel het goede voorbeeld en hebben het aantal gram zout voor verschillende producten verlaagd.

Oproep
De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging doen een oproep aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid om ervoor te zorgen dat er minder zout in levensmiddelen wordt toegevoegd.

Hoe kun je minder zout eten?

1. Gebruik zo min mogelijk pakjes en zakjes
Aan pakjes, zakjes en kant-en-klare producten is vaak zout toegevoegd. Door zoveel mogelijk zelf te bereiden, eet je vanzelf een stuk minder zout.

2. Gebruik andere kruiden
Strooi jij zelf graag wat extra zout over je eten? Probeer daarmee te stoppen. In het lijkt je eten misschien smaakloos, maar je smaakpapillen wennen er snel aan. Gebruik andere kruiden om je eten genoeg smaak te geven.

3. Lees etiketten
Als je suiker wilt vermijden, lees je etiketten. Hetzelfde geldt als je minder zout wilt binnenkrijgen. Neem even de tijd om je te verdiepen in de etiketten van de producten die je koopt.

4. Het ene zout is het andere zout niet
Als je toch zout gebruikt, kun je kiezen voor zout waar jodium aan is toegevoegd. Jodium komt in weinig voedingsmiddelen voor en bevordert de werking van de schildklier. Verder gebruiken steeds meer mensen Himalayazout In Himalayazout zitten meer sporenelementen en mineralen. Maar zout blijft zout, strooi er dus niet te royaal mee.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Daghoroscoop
Kreeft

Zorg, nu het je gevoelsmatig zo goed gaat, dat jij je zaakjes voor elkaar…

» Naar de daghoroscopen

Like ons op Facebook

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!