×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Dit kun je doen tegen een opgeblazen buik

Dit kun je doen tegen een opgeblazen buik
27.08.2016 - Redactie

Je buik staat zo strak gespannen dat je je broek nauwelijks dicht krijgt, niet fijn. Wat kun je doen om een opgeblazen buik te voorkomen of verminderen?


Wat is het?
Een opgeblazen buik is een typische vrouwenkwaal die vaak wordt veroorzaakt door gasvorming. Dit kan ontstaan door te veel eten en veel koolzuurhoudende dranken of alcohol drinken. Ook stress, veel vlees eten, roken, bepaalde medicijnen (zoals antibiotica), een allergie voor bepaald voedsel en het prikkelbare-darm-syndroom (PDS) kunnen van invloed zijn.

Wat kun je eraan doen?
Meestal is de oplossing eenvoudig: alles wat hierboven staat minderen. Vooral geraffineerde suikers in voedsel en vlees kunnen niet goed worden afgebroken in het spijsverteringskanaal. Onverteerd voedsel in je darmen vormt een bron voor bacteriën. Dat creëert veel gas, waardoor je dat opgeblazen gevoel krijgt. Stress kan de buikpijn nog eens verergeren. Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer te relaxen en de avond te reserveren voor ontspanning.

Killers
Eet minder ‘winderige’ etenswaren, zoals uien, bloemkool, tarwe, bruine bonen en melk, maar ook honing, noten, meloen, kokos, appels, peren, kersen, geraffineerde suikers en avocado.

Het proberen waard
Als je veel last hebt van een opgeblazen buik, kun je een professional inschakelen. Een diëtist kijkt waar het misgaat in je voedingsschema en kan je aan de hand daarvan advies geven.

Prikkelbare-darm-syndroom
Een opgeblazen buik kan ook ontstaan door PDS. De symptomen van PDS zijn onder andere krampen, buikpijn en een opgeblazen gevoel. Volgens de Maag Lever Darmstichting heeft zo’n vijf tot twintig procent van de Nederlanders last van een prikkelbare darm, vrouwen vaker dan mannen. Als je een prikkelbare darm hebt, is het FODMAP-dieet misschien het proberen waard. Het (wetenschappelijk onderbouwde) dieet gaat ervan uit dat de buikklachten worden veroorzaakt door bepaalde koolhydraten: Fermentable, Oligo-saccharides, Di-saccharides, Moni-saccharides And Polyols. FODMAP’s komen in je dunne darm terecht en kunnen niet worden afgebroken. En daar ontstaat hetzelfde verhaal als bij de suikers en het vlees: in je dikke darm komen ze miljoenen bacteriën tegen, die een reactie aangaan met dat onverteerde voedsel. Niet iedereen heeft last van dezelfde FODMAP’s. Meestal zitten de grote boosdoeners in kant-en-klare producten en bewerkte smaakstoffen. Maar ook tarwe, kunstmatige zoetstoffen en sommige groenten zoals asperges, uien, artisjok en prei kunnen klachten geven. Op www.fodmap-dieet.nl vind je meer informatie.

Wist je dat…
In je maag-darmkanaal is zo’n 100 tot 200 milliliter gas aanwezig is? Om al die gassen kwijt te raken, laat je (onbewust) zo’n twintig winden per dag. Hou ze vooral niet in: dit kan misselijkheid een opgeblazen gevoel en buikkrampen veroorzaken.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen