×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Ontspannen door langzamer te ademen

Ontspannen door langzamer te ademen
17.01.2015 - Redactie

Lees verder om te ontdekken welk effect je ademhaling op je stressniveau heeft.


Te snel ademen
Tijdens de alledaagse bezigheden gaan we vaak – onbewust – sneller ademhalen. Bram Bakker en Koen de Jong leggen in hun boek Verademing: een praktisch boek over de voordelen van rustig ademen uit, dat het zinloos is om snel te ademen omdat het energievretend is en klachten als depressie, hoge bloeddruk, hoofdpijn en slaapproblemen kan veroorzaken.

Tips
- Mensen met een hoog stressgehalte kunnen hun adempatroon het best terugbrengen tot maximaal twaalf ademhalingen per minuut. Door dit weinige in- en uitademen, zal je lichaam direct tot ruststand overgaan en beginnen te ontspannen.
- Adem je nog minder, acht ademhalingsbewegingen per minuut, dan activeert je parasympatische zenuwstelsel. Dit is het deel van het autonoom zenuwstelsel dat de organen zo beïnvloedt dat je lichaam in rusttoestand kan herstellen.
- Van maar vier keer in- en uitademen per minuut, raak je het meest ontspannen. Je lichaam komt dan zo in ruststand dat stress verdwijnt.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Hoe besmettelijk ben je met griep?

19.02.2018 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

19.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 tips om je weerstand een boost te geven

16.02.2018 - Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen. Lees verder

Is het slecht om met je benen over elkaar te zitten?

12.02.2018 - Je bent vast wel een gewaarschuwd om niet met je benen over elkaar te zitten. Toch is het een favoriete houding van veel vrouwen. Het is bijna onvermijdelijk, uiteindelijk ga je je toch afvragen of de houding echt zo slecht is? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

12.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Wat kun je doen om oorsuizen te voorkomen?

11.02.2018 - Oorsuizen (tinnitus) komt steeds vaker voor. Door je oren in bepaalde situaties goed te beschermen, kun je voorkomen dat je last krijgt van oorsuizen. Lees verder

Wat zegt de kleur van je snot over je gezondheid?

09.02.2018 - Geen lekker onderwerp, maar nu de griepepidemie nog steeds sluimert, kan het wel een nuttig onderwerp zijn. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

05.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 120 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Er gebeurt iets dat je totaal niet verwacht had. Je bent dan ook geheel uit…

» Naar de daghoroscopen