×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Ontspannen door langzamer te ademen

Ontspannen door langzamer te ademen
17.01.2015 - Redactie

Lees verder om te ontdekken welk effect je ademhaling op je stressniveau heeft.


Te snel ademen
Tijdens de alledaagse bezigheden gaan we vaak – onbewust – sneller ademhalen. Bram Bakker en Koen de Jong leggen in hun boek Verademing: een praktisch boek over de voordelen van rustig ademen uit, dat het zinloos is om snel te ademen omdat het energievretend is en klachten als depressie, hoge bloeddruk, hoofdpijn en slaapproblemen kan veroorzaken.

Tips
- Mensen met een hoog stressgehalte kunnen hun adempatroon het best terugbrengen tot maximaal twaalf ademhalingen per minuut. Door dit weinige in- en uitademen, zal je lichaam direct tot ruststand overgaan en beginnen te ontspannen.
- Adem je nog minder, acht ademhalingsbewegingen per minuut, dan activeert je parasympatische zenuwstelsel. Dit is het deel van het autonoom zenuwstelsel dat de organen zo beïnvloedt dat je lichaam in rusttoestand kan herstellen.
- Van maar vier keer in- en uitademen per minuut, raak je het meest ontspannen. Je lichaam komt dan zo in ruststand dat stress verdwijnt.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Daghoroscoop
Kreeft

Zorg, nu het je gevoelsmatig zo goed gaat, dat jij je zaakjes voor elkaar…

» Naar de daghoroscopen

Like ons op Facebook

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!