×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Vast slapen

Vast slapen
22.02.2014 - Redactie

Terwijl jij wakker wordt van ieder geluid, slaapt je vriend zo vast dat hij soms zelfs door de wekker heen slaapt. Is het slecht om erg vast te slapen.


Antwoord van huisarts Ingrid Kuiper: 'Vast slapen is niet ongezond. Het slaappatroon verschilt per persoon: er zijn geen‘normale’ patronen. Het is ook niet eenvoudig om (te) vast slapen af te leren of gemakkelijker wakker te worden.

Kwantiteit en kwaliteit
Behalve de slaapkwaliteit is ook de kwantiteit wisselend; de ene persoon slaapt efficiënt en heeft aan vijf uur slaap genoeg, de ander heeft zeker tien uur nodig.

Slaapcyclus
Onder invloed van licht en je biologische klok maakt je lichaam een ‘slaaphormoon’ aan. Serotonine (een ander hormoon,waar je je gelukkig van gaat voelen) zorgt daarna voor de diepe slaap. Tijdens een nacht doorloop je steeds een cyclus van ondiepe, diepe slaap en remslaap.

Diepe slaap en remslaap
De diepe slaap zorgt voor de kwaliteit van de slaap (waardoor je uitgerust wakker wordt). Tijdens de diepe slaap herstelt je lichaam van alle activiteiten overdag. Hersencellen en spiercellen ontspannen. Je remslaap zorgt vooral voor je geestelijke welzijn en geheugen.

Wakker worden
Afhankelijk van je eigen slaappatroon ben je in een diepe of ondiepere slaap als je wekker gaat. Bij forse inspanning overdag is de slaap ’s nachts meestal ook dieper.

Tijd helpt
Naarmate je ouder wordt, zul je steeds minder slaap nodig hebben en minder diep slapen. Dus tijd heelt de wond. Verder kun je een andere manier proberen om te ontwaken. Ten slotte zijner speciale slaapcentra in Nederland, bijvoorbeeld voor mensen met (in)slaapproblemen en slaapapneusyndroom.

Bron: Archief | Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 tips om je moedervlekken te controleren

16.06.2018 - Het is belangrijk om je moedervlekken in de gaten te houden. Als er iets afwijkend is, is de kans groter dat je het op tijd door hebt. Lees verder

Tips tegen hooikoorts

15.06.2018 - Naast medicijnen gebruiken, zijn er meer dingen die je kunt doen om je hooikoorts te verminderen. Lees verder

Hoe werkt bloed doneren?

14.06.2018 - Bloed doneren is een relatief simpele daad en je kunt er zelfs levens door redden. De eerste keer bloed doneren kan best spannend zijn. We vertellen je alvast wat handig is om te weten. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 praktische tips om minder plastic te gebruiken

06.06.2018 - Plastic is erg slecht voor het milieu. Veel van het plastic dat in de oceaan drijft, is plastic dat maar één keer gebruikt is. Lees verder

Doen: 10 minuten stevig wandelen

05.06.2018 - Er wordt vaak gesproken over 10.000 stappen per dag. Waar dat doel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Vandaag is een dag vol conflicten en woordenwisselingen. Jij zult dus extra op…

» Naar de daghoroscopen