×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Vast slapen

Vast slapen
22.02.2014 - Redactie

Terwijl jij wakker wordt van ieder geluid, slaapt je vriend zo vast dat hij soms zelfs door de wekker heen slaapt. Is het slecht om erg vast te slapen.


Antwoord van huisarts Ingrid Kuiper: 'Vast slapen is niet ongezond. Het slaappatroon verschilt per persoon: er zijn geen‘normale’ patronen. Het is ook niet eenvoudig om (te) vast slapen af te leren of gemakkelijker wakker te worden.

Kwantiteit en kwaliteit
Behalve de slaapkwaliteit is ook de kwantiteit wisselend; de ene persoon slaapt efficiënt en heeft aan vijf uur slaap genoeg, de ander heeft zeker tien uur nodig.

Slaapcyclus
Onder invloed van licht en je biologische klok maakt je lichaam een ‘slaaphormoon’ aan. Serotonine (een ander hormoon,waar je je gelukkig van gaat voelen) zorgt daarna voor de diepe slaap. Tijdens een nacht doorloop je steeds een cyclus van ondiepe, diepe slaap en remslaap.

Diepe slaap en remslaap
De diepe slaap zorgt voor de kwaliteit van de slaap (waardoor je uitgerust wakker wordt). Tijdens de diepe slaap herstelt je lichaam van alle activiteiten overdag. Hersencellen en spiercellen ontspannen. Je remslaap zorgt vooral voor je geestelijke welzijn en geheugen.

Wakker worden
Afhankelijk van je eigen slaappatroon ben je in een diepe of ondiepere slaap als je wekker gaat. Bij forse inspanning overdag is de slaap ’s nachts meestal ook dieper.

Tijd helpt
Naarmate je ouder wordt, zul je steeds minder slaap nodig hebben en minder diep slapen. Dus tijd heelt de wond. Verder kun je een andere manier proberen om te ontwaken. Ten slotte zijner speciale slaapcentra in Nederland, bijvoorbeeld voor mensen met (in)slaapproblemen en slaapapneusyndroom.

Bron: Archief | Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Tamara de Weijer

21.09.2018 - Geen pillen, maar paprika. Dat is het credo van huisarts Tamara de Weijer (37). Ze is ervan overtuigd dat een gezonde leefstijl veel ziektes kan voorkomen. Lees verder

Aanslag op je tanden

17.09.2018 - Je dagelijkse dosis koffie en thee kan zorgen voor aanslag op je tanden Met deze tips voorkom je dat. Lees verder

Je spijsvertering: stap voor stap

12.09.2018 - Je spijsvertering is een superslim systeem dat veel invloed heeft op hoe goed je je voelt. Hoe werkt het precies? Lees verder

Papiersnee pijn

08.09.2018 - Een snee door papier is vaak amper zichtbaar, maar de pijn kan venijnig zijn. Hoe komt dat? Lees verder

Total body scan

05.09.2018 - Waarom wel een APK voor je auto, maar niet voor je lijf? Lees verder

Extra gewicht meegenomen van vakantie?

05.09.2018 - Advertorial - Genoten van milkshakes aan de Spaanse kust? Je raakt het extra gewicht weer kwijt met Cambridge Weight Plan. Lees verder

Heb ik zware botten?

31.08.2018 - Zijn zware botten een (slap) excuus? Lees verder

Wond spoelen

31.08.2018 - Even niet opletten in de keuken en je vingers zijn gefileerd in plaats van de vis. Of er komt een kind huilend binnen met een schaafwond. Hoe ontsmet je deze wondjes nu het best? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 127 |
Mis niets
Daghoroscoop
Maagd

Denk niet dat jij de enige bent met deze problemen. Iedereen denkt dat hij/zij…

» Naar de daghoroscopen