×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Vast slapen

Vast slapen
22.02.2014 - Redactie

Terwijl jij wakker wordt van ieder geluid, slaapt je vriend zo vast dat hij soms zelfs door de wekker heen slaapt. Is het slecht om erg vast te slapen.


Antwoord van huisarts Ingrid Kuiper: 'Vast slapen is niet ongezond. Het slaappatroon verschilt per persoon: er zijn geen‘normale’ patronen. Het is ook niet eenvoudig om (te) vast slapen af te leren of gemakkelijker wakker te worden.

Kwantiteit en kwaliteit
Behalve de slaapkwaliteit is ook de kwantiteit wisselend; de ene persoon slaapt efficiënt en heeft aan vijf uur slaap genoeg, de ander heeft zeker tien uur nodig.

Slaapcyclus
Onder invloed van licht en je biologische klok maakt je lichaam een ‘slaaphormoon’ aan. Serotonine (een ander hormoon,waar je je gelukkig van gaat voelen) zorgt daarna voor de diepe slaap. Tijdens een nacht doorloop je steeds een cyclus van ondiepe, diepe slaap en remslaap.

Diepe slaap en remslaap
De diepe slaap zorgt voor de kwaliteit van de slaap (waardoor je uitgerust wakker wordt). Tijdens de diepe slaap herstelt je lichaam van alle activiteiten overdag. Hersencellen en spiercellen ontspannen. Je remslaap zorgt vooral voor je geestelijke welzijn en geheugen.

Wakker worden
Afhankelijk van je eigen slaappatroon ben je in een diepe of ondiepere slaap als je wekker gaat. Bij forse inspanning overdag is de slaap ’s nachts meestal ook dieper.

Tijd helpt
Naarmate je ouder wordt, zul je steeds minder slaap nodig hebben en minder diep slapen. Dus tijd heelt de wond. Verder kun je een andere manier proberen om te ontwaken. Ten slotte zijner speciale slaapcentra in Nederland, bijvoorbeeld voor mensen met (in)slaapproblemen en slaapapneusyndroom.

Bron: Archief | Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Sanne van Rooij

20.10.2017 - Sanne van Rooij van blog Living the Green Life geeft toe dat het woord 'veganistisch' een beetje suf klinkt. Maar de lifestyle is dat allesbehalve. Ze probeert zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker plantaardig te eten. Dat deed ze al via Instagram, maar nu is ook haar kookboek Easy Vegan uit. Lees verder

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

06.10.2017 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Weegschaal

Neem even een pauze. Jij moet je voorbereiden en beschermen voor de komende…

» Naar de daghoroscopen