×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Een snufje minder... zout

Een snufje minder... zout
07.12.2009 - Redactie

Helemaal zoutloos eten is niet lekker, niet haalbaar en bovendien niet nodig. Maar omdat we doorgaans te veel zout binnenkrijgen, is het beter wat te minderen. En dat is gemakkelijker dan je denkt.


1. We eten te veel zout. De een is ‘zoutgevoeliger’ dan de ander. Kinderen die nu te veel zout eten, kunnen op latere leeftijd een hoge bloeddruk krijgen. Hoeveel effect je zoutconsumptie precies heeft op je bloeddruk is alleen door een specialist vast te stellen.

2. het lichaam heeft dagelijks een minieme hoeveelheid zout nodig. Er is van nature voldoende aanwezig in bijvoorbeeld groenten en aardappelen. Diëtist Lenny Versteegden: “Als je toch zout strooit, let er dan op dat het jodiumhoudend is. Jodium komt in weinig voedingsmiddelen voor en bevordert de werking van de schildklier.”

3. Driekwart van het zout dat we binnenkrijgen, komt van kant-en-klaarproducten en van brood. De overheid heeft er bij de voedingsmiddelenindustrie op aangedrongen vóór eind 2009 het zoutgehalte in voedingsmiddelen met tien tot vijftien procent te verlagen. Daarop heeft unilever het zoutgehalte in Unox-soepen als Cup-a-Soup al rigoureus verlaagd.

4. Moeilijk, minder zout eten? “Al binnen een paar dagen zijn je smaakpapillen gewend aan een minder zoute smaak”, zegt Versteegden. “Gebruik andere smaakmakers, zoals nootmuskaat bij bloemkool, bonenkruid bij bonen en bieslook bij wortelen. Vlees, vis en kip geef je extra smaak door ui, knoflook of peper mee te bakken.”
Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

14.04.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

Waarom moet je 's ochtends altijd plassen?

13.04.2018 - Het eerste dat je 's ochtends doet: naar het toilet gaan, zelfs als je 's avonds niet veel gedronken hebt. Lees verder

6 tips tegen onrustige darmen

11.04.2018 - Buikpijn, darmkrampen, een opgeblazen gevoel, allemaal verschijnselen die je vertellen dat je darmen niet helemaal happy zijn. Soms kunnen kleine aanpassingen de rust in je darmen terugbrengen. Lees verder

Bestaan negatieve calorieën?

10.04.2018 - Als je iets eet, zorgt dat voor calorieën, maar om eten te verbranden, verbruikt je lichaam ook calorieën. Als je lichaam meer verbruikt voor de verbranding dan dat je binnenkreeg, zou er sprake zijn van negatieve calorieën. Bestaat dat echt? Lees verder

Zo verzorg je een ontstoken ooglid

08.04.2018 - Een strontje in je oog is pijnlijk en ontsierend. Met deze vier tips versnel je het genezingsproces en voorkom je een nieuwe ontsteking. Lees verder

Waarom krijg ik zo snel blauwe plekken?

06.04.2018 - Soms weet je precies na welke botsing met welke tafelhoek je een blauwe plek hebt opgelopen. Andere keren lijken ze uit het niets te verschijnen. Lees verder

3 gewoontes die beter voor je zijn dan je dacht

05.04.2018 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 123 |
Mis niets
Daghoroscoop
Ram

Jij wilt meer tijd hebben om met je hobby bezig te zijn. Je hoeft je daar niet…

» Naar de daghoroscopen