Placeholder

Nederlanders kiezen voor bewust kerstdiner

Goede zaak. Ongeveer één op de drie Nederlanders houdt rekening met het keurmerk voor dierenwelzijn bij de aankopen voor het kerstdiner.

Dit blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond onder 1500 respondenten in opdracht van het Convenant Marktontwikkeling Verduurzaming Dierlijke Producten.

Weinig informatie
Bijna de helft (44 procent) van de Nederlanders vindt dat hij/zij over onvoldoende informatie beschikt om een goede keuze te maken voor diervriendelijker vlees, kip of eieren. Ook blijkt dat vrouwen meer rekening houden met het dierenwelzijn bij hun aankopen dan mannen. De reden? Ruim een kwart van de ondervraagden zegt zich ‘beter te voelen’ bij de diervriendelijke producten en 12 procent koopt het etenswaar vanwege ‘een betere smaak’.

Lees ook: glutenvrije feestdagen >

Crisis niet van invloed
Zelfs de economisch zware tijden blijken geen invloed te hebben op de verkoop van producten met een dierkeurmerk. Consumenten kochten namelijk in de eerste helft van 2011 voor 114 miljoen euro aan diervriendelijk geproduceerde producten, een stijging van 56 procent ten opzichte van 2010 (

Van de Nederlanders heeft zelfs 84 procent het voornemen om in 2012 meer diervriendelijke vleesproducten te kopen. Voor eieren geldt dit voor 87 procent van de Nederlanders.