Placeholder

Minder schadeclaims door openheid medische fouten

Voorheen werd er na een medische fout gelijk een flinke schadeclaim ingediend. Logisch ook. Maar door openheid te geven aan de patiënt in kwestie vermijdt het ziekenhuis een groot aantal claims.

In 2001 ging in Michigan het zogenaamde ‘University of Michigan Health System’ in. Dit betekent dat medische schadeclaims op (ongeveer) dezelfde manier worden behandeld als de autoschadeverzekering. Medische fouten worden nu openlijk gecommuniceerd naar de patiënt en er wordt direct een schadevergoeding aangeboden. Zo hoeven dure advocaten of rechtbanken er niet meer aan te pas te komen.

Minder schadeclaims
Hiervoor werden schadeclaims verdedigd tot er een schikking of een rechtszaak volgde. Ziekenhuizen vreesden dat de patiënt met openheid over de medische fout een blanco check in handen zou krijgen. Dat blijkt echter niet waar. Zo laat de meting in de databank van het systeem zien dat per 100.000 patiënten er maandelijks gemiddeld 4,5 schadeclaims worden ingediend. Dat is 35 procent minder dan voor de invoering van het nieuwe systeem. Bovendien neemt het aantal rechtzaken met 65 procent af en zijn de kosten aan juristen en compensaties flink afgenomen.

Toch is het niet helemaal te bewijzen dat openheid van zaken zorgt voor minder claims. Het aantal claims in de rest van de Verenigde Staten (met het ‘oude’ systeem) namen namelijk ook af. Bovendien ontbreekt er nog een goed inzicht in alle cijfers.

(