Placeholder

Meer quality time in de ochtend

Nederlandse gezinnen willen meer quality time in de ochtend, 69 procent van de gezinnen zit doordeweeks zelfs in tijdnood. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van ontbijtspecialist Kellogg’s.

Het onderzoek richtte zich op de ochtendrituelen en ontbijtgewoontes van Nederlandse gezinnen. Uit het onderzoek bleek dat 69 procent van de gezinnen ’s ochtends in tijdnood komt. Voor quality time dingen zoals uitgebreid ontbijten of de krant lezen blijft vaak geen tijd over in de ochtend.

Voor gezinnen met jonge kinderen (t/m twaalf jaar) geldt de tijdnood in de ochtend zelfs nog vaker. Belangrijkste redenen zijn het getreuzel van de kinderen of zelf te laat opstaan. Van de ondervraagden die de wekker snoozen slaat 63 procent de wekker meer dan één keer uit. Ondanks het tijdgebrek geeft men het ontbijt niet op: 80 procent van de gezinnen ontbijt elke doordeweekse dag.

Haast
Een haastig ontbijt lijkt eerder regel dan uitzondering, de gemiddelde tijd voor het klaarmaken van een ontbijtje is tien minuten. De helft van de ondervraagde gezinnen werken het ontbijt in maximaal negen minuten weg.

Vaak ontbijt men in combinatie met andere activiteiten, zoals lezen, TV kijken, of het ontbijt, dan wel de lunch klaarmaken voor anderen. Slechts 16 procent combineert het ontbijt niet met andere activiteiten. Een rustig, gezamenlijk ontbijt schiet er dus vaak bij in. Dit terwijl het ontbijt bij zowel ouders als kinderen een van de favoriete ochtendactiviteiten is.

Dat wordt dan toch de wekker een kwartiertje eerder zetten. Misschien mee beginnen wanneer de wintertijd binnenkort in gaat?