Huisartsen telefonisch slecht bereikbaar
9 mei 2011
Bijna een derde van de Nederlanders vindt dat huisartsen telefonisch niet goed bereikbaar zijn.
Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg, het NIVEL. Patiënten willen graag dat de telefoon binnen één minuut wordt opgenomen. Maar dat is lang niet altijd het geval.
Geen gehoor
Slechts 60 procent krijgt bij de eerste belpoging contact. Wanneer telefonisch contact niet direct lukt, probeert het merendeel het later opnieuw. Een op de tien patiënten belt echter de spoedlijn, en vier procent belt zelfs 1-1-2.
Twee minuten
In 2008 heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vastgesteld dat huisartsenparktijken binnen twee minuten de telefoon moeten opnemen. Voor de spoedlijn geldt een tijdslimiet van dertig seconden. Onderzoek door de Inspectie van Gezondheidszorg toonde eerder al aan dat het slecht gesteld is met de telefonische bereikbaarheid van huisartspraktijken.
Pssst… Veel Nederlanders schamen zich voor boodschappen >
Uit onderzoek van het NIVEL blijkt dat patiënten nog strenger zijn dan het Ministerie en de inspectie. Zij vinden dat er binnen één minuut iemand van de huisartsenpraktijk de telefoon moet opnemen.
(