Vermoeidheid oorzaken energie

Dit is waarom je zo moe bent

Heb je goed geslapen, maar heb je alsnog moeite met uit bed komen en ben je niks waard zonder een kop koffie? Vermoeidheid ligt niet altijd aan slaaptekort. Of zoals slaapprofessor Eus van Someren zegt: “Om goed te slapen moet je lekker kunnen liggen.”

Ook als je iedere nacht genoeg uren pakt kun je je uitgeput voelen. We hebben verschillende oorzaken op een rijtje gezet. Voel je je voortdurend moe, misschien is er eigenlijk iets anders aan de hand.

1. Te weinig beweging

Als je de hele dag niks hebt gedaan, kun je je daar juist behoorlijk sloom door voelen. Regelmatig bewegen geeft een boost, waardoor je meer energie hebt wat helpt tegen vermoeidheid.

2. Chaos in huis

De afwas is nog niet gedaan, het huis is een puinhoop en je bureau ligt vol spullen. Werken tussen de rommel kan vermoeiend zijn, troep geeft niet bepaald energie. Focussen op een slordige werkplek is een stuk lastiger dan aan een opgeruimd bureau. De oplossing? Even goed schoonmaken en opruimen, zodat je daarna gefocust aan de slag kunt.

3. Teveel suiker

Onze liefde voor suiker is een grote boosdoener. Je krijgt in eerste instantie  veel energie van suiker, maar pas op, dit is tijdelijk. Wanneer je suikerpiek voorbij is, stort je juist in en krijg je nog meer zin in suiker. Toch zin om te snacken? Nootjes zijn een verstandige keuze.

4. Te weinig drinken

Drink je te weinig? Van te weinig vocht kun je last krijgen van hoofdpijn, slechte concentratie en vermoeidheid. Zorg er voor dat je iedere dag anderhalf tot twee liter vocht binnenkrijgt. Houd een flesje water binnen handbereik, dan denk je er sneller aan om genoeg te drinken.

5. Te weinig brandstof

Net als een auto heeft ons lichaam brandstof nodig. Zonder eten word je er niet fitter op. Het is belangrijk dat je gedurende de dag voldoende voedingstoffen binnenkrijgt. Zorg voor genoeg koolhydraten en eiwitten en neem af en toe een gezond tussendoortje.

6. Cafeïne

Je zou denken dat je van koffie juist energie krijgt en alert wordt, maar teveel cafeïne is ook niet goed. Van een overdosis koffie kun je juist moe worden. Beetje koffieverslaafd? Bouw dan het aantal kopjes koffie per dag rustig af, anders kun je wel eens last krijgen van ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn.

7. Stress

Heb je iedere dag te veel aan je hoofd? Staat je agenda bomvol en heb je het gevoel dat je tijd tekort komt? Dan kun je misschien onbewust last hebben van chronische stress. Zorg dat je af en toe een moment van rust neemt. Meditatie kan bijvoorbeeld helpen ontspannen. En let er ook op dat je een prettig hoofdkussen hebt. Hier vind je de top 10 stevige hoofdkussens.

Klik hier

8. IJzertekort

Als je niet genoeg ijzer binnenkrijgt kan dat leiden tot bloedarmoede. Wanneer er sprake is van bloedarmoede betekent het dat je lichaam te weinig rode bloedcellen heeft om zuurstof te verspreiden, daardoor raak je vermoeid. Om dit te voorkomen is het verstandig om ijzerrijk voedsel te eten. Broccoli, sperziebonen, volkorenbrood en rundvlees zit boordevol ijzer.

9. Je ligt niet lekker

Slaaponderzoeker Eus van Someren heeft in verschillende interviews gezegd: “Om goed te slapen, moet je lekker kunnen liggen.” En dat klinkt grappig, maar is ontzettend waar. Wist je bijvoorbeeld dat je je matras regelmatig moet keren? En dat je die matras, en je kussens ook na een aantal jaar moet vervangen? Een goede lattenbodem of boxspring, schone lakens, een open raam, geen stof onder het bed, het draagt allemaal bij aan een perfecte nachtrust.

Hier vind je de top tien beste tweepersoonsmatrassen.

Klik hier

De beste kussens voor zijslapers vind je hier.

Klik hier

Tekst: Rosemarijn Zandt | Beeld: Shutterstock

Sante Cover 11122021
Ontvang jouw dosis inspiratie voor een healthy lifestyle elke maand op de mat.
Abonneren
Digitaal lezen
Los kopen