Zoete aardappel: gezond en lekker

Zoete aardappel: gezond en lekker

Je hebt vast al van zoete aardappel gehoord. Tijd om ze ook eens te proeven. Wat maakt zoete aardappels gezond en hoe bereid je ze?

Wist je dat… De zoete aardappel heeft haar naam vooral te danken aan de uiterlijke overeenkomsten met de aardappel. De zoete aardappel is van oorsprong namelijk geen aardappel. Het is een zetmeelhoudende knol, die ook wel bataat genoemd wordt.

Voedingsstoffen
In de zoete aardappel zitten veel gezonde voedingsstoffen, waaronder vitamine A en C, calcium, magnesium, kalium en anti-oxidanten.

Koolhydraten
In zoete aardappels zitten relatief veel complexe koolhydraten en vezels. Zoete aardappels vullen daardoor goed en geven je lang een vol gevoel.

Hoe bereid je zoete aardappel?
Je kunt zoete aardappel op verschillende manieren bereiden. Een makkelijkere en lekkere manier is in de oven.

1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
2. Schil de zoete aardappels en snijd ze in stukken. Lange stukken voor frieten, maar blokjes kan ook.
3. Leg de stukjes zoete aardappel op bakpapier of in een lage ovenschaal.
4. Doe er een klein beetje olijfolie bij en wat kruiden naar smaak.
5. Verwarm de zoete aardappel ongeveer 20 minuten in de oven.
6. Hussel de zoete aardappel nog een door elkaar in de schaal of keer de frieten om.
7. Zet de oven met de zoete aardappel nog eens 20 minuten aan.