Snel een gezond diner op tafel

Snel een gezond diner op tafel

Je komt thuis uit je werk, je hebt honger en wilt zo snel mogelijk het eten op tafel zetten. Met deze tips is je maaltijd snel en gezond.

Neem je je regelmatig voor om gezondere gerechten te bereiden, maar houd je het niet lang vol? Dan is het tijd om ervoor te gaan zitten en het volgende stappenplan af te gaan:

1. Hoeveel tijd heb je om te koken?
Op welke dagen heb je genoeg tijd? Wanneer heb je haast? Is er een dag waarop je eten voor meerdere dagen zou kunnen voorbereiden? Als je weet wanneer je tijd hebt, kun je je weekmenu daarop aanpassen.

2. Stel een weekmenu samen
Sommige mensen vinden het vervelend om op zondag al te bedenken wat ze de hele week gaan eten. Toch is het verstandig om een weekmenu samen te stellen, uiteindelijk bespaart het je tijd.

3. Welke producten kun je altijd op voorraad hebben?
Zorg ervoor dat je een aantal makkelijke producten op voorraad hebt: Een paar pakken diepvriesgroenten, ingevroren vlees, tomatenblokjes…

4. Maak een boodschappenlijstje
Wat heb je nodig om de maaltijden die je bedacht hebt te maken? Probeer zoveel mogelijk boodschappen in één keer te doen.

5. Wanneer je de smaak eenmaal te pakken hebt…
Probeer sommige dagen meerdere porties te bereiden. De porties die je overhoudt, kun je invriezen en ontdooien op dagen dat je echt weinig tijd hebt. Zo zet je ook op de dagen dat je veel haast hebt een gezond gerecht op tafel.

Beeld: Shutterstock