category colour brushLekker

Moe na het eten

Heb jij vaak last van een instortmoment na het eten? Je kunt je ogen bijna niet open houden of je voelt jezelf uitgeblust. Je kunt er misschien iets tegen doen.

Je lichaam haalt energie uit voeding, maar niet uit ieder voedingsmiddel haalt je lichaam evenveel energie. Suikers, koolhydraten en transvetten zorgen na een korte tijd van energie juist voor een energiedip. Uit eiwitten, vetten, complexe koolhydraten, vitamines en mineralen haalt je lichaam energie voor een langere periode. Het kan zijn dat jouw maaltijd uit te veel voedingsmiddelen bestaat die slechts voor een korte tijd energie geven. Jesse van der Velden, de auteur van het boek Voor Altijd Jong geeft op zijn website een aantal nuttige tips over energie en voeding.

Eet je genoeg?
De hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft verschilt per persoon. Het hangt onder andere samen met je lengte, leeftijd, geslacht en gewicht. Wie veel beweegt heeft ook meer energie nodig. Tussendoortjes zijn een goede manier om je energielevel overdag een boost te geven, maar let wel op welk tussendoortje je neemt. Veel tussendoortjes uit te fabriek zijn een stuk minder goed voor je dan je in eerste instantie denkt. Kies liever voor een handje noten.

Maaltijd onder de loep
Neem je maaltijden eens onder de loep. Zijn de porties die je eet groot genoeg en bevat je maaltijd voldoende voedingsstoffen waar je lichaam energie uit kan halen?

Jesse van der Velden is auteur van het boek Voor Altijd Jong. Bestel zijn boek via Bol.com:

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest