Pindakaas

3 tips bij het kiezen van pindakaas

Pindakaas valt onder de noemer ‘gezond broodbeleg’ en staat dan ook in de schijf van vijf van het Voedingscentrum. Maar hoe kies je nu een echte gezonde pindakaas uit?

1. Let goed op de ingrediënten

Een goede pindakaas bevat alleen pinda’s. In voordeelpotten zitten vaak veel palmvetten en suikers, net als in varianten met stukjes noot of die ‘extra crunchy’ zijn. Staar je vooral niet blind op een merk of op een hoog hipheidsgehalte. Dit zegt niets, net zoals biologisch niets zegt over de voedingswaarde.

Lees ook:Waarom je beter pindakaas dan chocopasta kunt eten

2. Vermijd palmvet

En als je toch gaat voor een variant met ­palmvet, kies dan voor soorten met ­ongehard palmvet.

3. Maak het eens zelf

Echt, het is supersimpel. Doe 500 g verse ongezouten pinda’s, 3 eetlepels kokosolie (op kamertemperatuur) en een snufje keltisch zeezout in een krachtige keukenmachine. Laat de machine op de hoogste snelheid draaien tot de pindakaas de gewenste dikte heeft. Eventueel kun je ook goedkope gezouten gebrande pinda’s gebruiken, check dan wel eerst of er geen toevoe­gingen in zitten.

Bron: Santé juli 2020, tekst: Annemiek de Gier

Gerelateerde artikelen