Placeholder

Mannenmarkt

VRAAG: De mannenhuid zou dikker en vetter zijn dan de vrouwenhuid. Maar mannen hebben toch dezelfde problemen als vrouwen?

ANTWOORD: De emancipatie van de man is in volle gang. Die begon met koken, en daarop volgde het af en toe thuis durven blijven voor de kinderen. En sinds enige tijd is dan de huidverzorging en de cosmetica aan de beurt. Maar het wil niet zo vlotten. De heren lijken de nieuwe stap niet goed aan te durven. Daarbij komt dat mannencosmetica vaak niet meer is dan een damescrème in donkerblauwe pot. Er worden veel pogingen gedaan om het smeren stoerder te laten lijken, met billboards en tv-reclames. Maar al groeit de markt, de man is nog steeds niet zo erg op de verzorging van de huid.

De mannenhuid wordt beschreven als dikker en vetter dan de vrouwenhuid, waarschijnlijk omdat dat stoerder klinkt. Maar het is helemaal niet zo; wij hebben dezelfde problemen als vrouwen. Dat hebben de cosmeticahuizen inmiddels begrepen. Zij maken niet alleen matterende crèmetjes voor mannen, maar ook potjes met retinol en vitamine C om rimpelvorming aan te pakken. Deze bestandsdelen waren tot voor kort alleen gereserveerd voor vrouwen.

En het onderzoek op het gebied van mannenverzorging gaat door: onlangs is men erachter gekomen dat er in een baard per dag 6.000 tot 25.000 haren groeien. Dat vergt zestig uur per jaar om ze te scheren! Vandaar dat er producten worden gemaakt om die ellende voor ons te verzachten. Zo denderen de ontwikkelingen voort.

Beautyconsultant en huidexpert Dany Diop