Placeholder

Werknemers afgeleid door sociale media

Uit een onderzoek van de Nationale Vacaturebank, dat werd gehouden onder negenhonderd werkende mensen, blijkt dat bijna de helft van de werknemers wordt afgeleid door sociale media. 

Een kwart van de werknemers geeft aan vijf keer per dag Facebook, Twitter of een ander sociaal medium te bezoeken. Eén op de vijf beperkt het aantal bezoeken naar twee keer per dag, en een kleine zestien procent weet zich in te houden en surft één keer per dag naar een sociaal netwerk. Terwijl een andere zevenentwintig procent toe geeft dat het surfen naar en op het sociale netwerk soms ten koste gaat van het werk.

Blokkeringen
Werkgevers maken er geen beleid van om het sociale media-gebruik te beperken. Drie op de vijf werknemers hebben een baas die hen vrij laat om onder werktijd sociale media te gebruiken. Maar bij twintig procent van de ondervraagden worden websites wel geblokkeerd en bij achttien procent is er een protocol afgesproken.

Lees ook: Nederlandse vrouw tevreden met baan >

Risico
Afgezien van de productiviteitskwestie blijkt het risico van imagoschade voor de werkgever mee te vallen. Uit het onderzoek blijkt dat werknemers niet snel iets negatiefs te melden hebben over het werk of de werkgever. Vijftien procent schrijft wel iets over werk, maar alleen als er positief nieuws is. Slechts zes procent meldt het als ze iets te klagen hebben.

Creatief
Het gebruik van sociale media op de werkvloer hoeft niet negatief uit te pakken voor een bedrijf. Een tweejarig onderzoek van TNS Nipo liet in mei nog resultaten zien dat het gebruik van Twitter en Facebook de werknemers creatiever en innovatiever maakt. Het gebruik ervan zorgt voor nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen.

(