Online bestelling terugsturen: hoe werkt dat precies?

Online bestelling terugsturen: hoe werkt dat precies?

Heb jij wel eens een online gekochte bestelling teruggestuurd en de verzendkosten niet terugbetaald gekregen? Dat is tegen de regels. Wij zetten alles op een rij, zodat je volgende keer je rechten kent.

Autoriteit Consument & Markt heeft vijf webshops beboet, omdat zij zich niet aan de regels voor het retourneren houden.

De regels op een rijtje:

Regels moeten op een duidelijke plek terug te vinden zijn
Webshops moeten duidelijke informatie geven over het retourneren. Het op een pagina zetten met 'veelgestelde vragen' of op de pagina 'klantenservice' is niet voldoende.

Ook de verzendkosten moeten terugbetaald worden
Je hebt recht op terugbetaling van alle kosten die je gemaakt hebt. De webshop moet dus ook de verzendkosten terugbetalen als je de hele bestelling annuleert.

Terugsturen mag
Ook artikelen in de uitverkoop en gepaste kleding mag teruggestuurd worden.

14 dagen bedenktijd
Vanaf de dag dat je je bestelling hebt ontvangen, heb je 14 dagen bedenktijd. Je mag je bestelling dan annuleren en de webshop moet het bedrag binnen 14 dagen na het annuleren terugbetalen.

Geen tegoedbon in plaats van geld
De webwinkel mag alleen terugbetalen met een tegoedbon als je hiermee hebt ingestemd of als je je aankoop met een tegoedbon betaald hebt.

Bron: ACM