Placeholder

Dertiende maand? Winkelen!

Verzekeraar Reaal onderzocht hoe mannen en vrouwen hun dertiende maand besteden. Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat de economische crisis weinig invloed heeft op de besteding van de dertiende maand.

Uit het onderzoek blijkt verder dat vrouwen hun dertiende maand twee keer zo vaak als mannen besteden aan winkelen: 14 procent van de vrouwen slaat aan het shoppen, tegenover 8 procent van de mannen die een dertiende maand ontvangen.

Over het algemeen geven Nederlanders die een dertiende maand ontvangen (zo’n 34 procent van de werkende bevolking) hun extraatje echter niet uit, maar zetten ze het netjes op de spaarrekening (57 procent). De rest betaalt er rekeningen mee, besteedt het aan een vakantie, een grote aankoop of onderhoud aan huis en tuin.

Overigens geeft maar 19 procent van de ondervraagden aan dat ze hun dertiende maand anders besteden vanwege de crisis: zij betalen openstaande schulden af, zetten meer geld op hun spaarrekening en besteden minder aan een grote aankoop.