category colour brushGelukkig

6 tips voor nietsdoen

Nietsdoen is goed voor je. Het klinkt zo makkelijk, maar dat is het niet. Soms moeten we eerst een griep oplopen voor we het onszelf gunnen.

Wanneer deed jij voor het laatst niets? Met deze zes tips krijg je de kunst van het niksen onder de knie.

1. Ga offline
Zet de tv, computer en je telefoon uit. Met deze drie prikkels in de buurt staan je hersens op scherp en is het nietsdoen sneller gedoemd te mislukken.

2. Een fijne plek
Met uitzicht op een nog te strijken stapel kleding is nietsdoen erg lastig. Kies een plek waar je geen afleiding hebt, of ga naar buiten.

3. Niksen
Een moment van nietsdoen, is perfect om je leven te overdenken, dat staat trouwens niet gelijk aan piekeren. Denk aan de dingen waarvoor je dankbaar bent, droom over een mooie reis of denk terug aan een goede herinnering.

4. Leg ideeën naast je neer
Tijdens het nietsen zullen je gedachten waarschijnlijk alle kanten op gaan. De kans bestaat dat je een goed idee krijgt, of iets bedenkt dat je nog moet doen. Laat het idee los, schrijf het desnoods op, en doe het pas ná je moment van nietsdoen.

5. Zet een wekker
Het nietsdoen moet een keer eindigen, omdat de kinderen van school gehaald moeten worden bijvoorbeeld. Zet een wekker, zodat je tussendoor niet steeds op de klok kijkt. Ook handig voor het geval dat je per ongeluk in slaap valt.

6. In slaap vallen?!
Je leest het goed. Wanneer je vermoeid bent, kun je tijdens het nietsdoen zomaar in slaap vallen. Dat is niet erg, blijkbaar had je lichaam meer rust nodig dan nietsdoen.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest