×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Ochtendmisselijkheid

Ochtendmisselijkheid
13.11.2013 - Redactie

Vraag: Sinds ik zwanger ben (nu vier maanden), ben ik eigenlijk de hele dag misselijk. Ik probeer wel wat te eten, maar het gaat echt met pijn en moeite. Alleen ’s avonds krijg ik wat meer naar binnen dan de crackertjes met lauwe thee die ik overdag neem. Is hier iets aan te doen? En kan dit kwaad voor de baby?


Diëtist Lenny Versteegden: '(Ochtend)misselijkheid komt veel voor tijdens het eerste trimester van de zwangerschap en verdwijnt meestal rond de dertiende of veertiende week, hoewel niet bij iedereen (volledig). Na deze periode zou je ondanks de misselijkheid toch weer redelijk aan de hoeveelheid voeding moeten kunnen komen die je nodig hebt tijdens de zwangerschap.

Je hoeft je niet direct zorgen te maken; een ongeboren baby loopt niet snel tekorten op. Pas als je naarmate je zwangerschap vordert veel gewicht blíjft verliezen, moet je in actie komen. Ga in dat geval langs bij een diëtist of huisarts. Het is belangrijk dat je gezond blijft, omdat je baby voedingsstoffen van jou neemt en jezelf natuurlijk ook op krachten moet blijven. Zorg dus dat wát je eet (en wat je wél binnen kunt houden) gezond is.

Voedingstips (aangevuld met mijn eigen ervaringen met ochtendmisselijkheid tijdens mijn zwangerschap):
• Drink en eet iets voordat je opstaat, bijvoorbeeld een beschuitje en slappe thee.
• Sta heel rustig en langzaam op.
• Eet kleine maaltijden, maximaal zes keer per dag. Kies voor gezonde producten, met name fruit en volkoren producten. Al krijg je misschien weinig binnen, je krijgt dan wel vitaminen en mineralen binnen.
• Aanvullend op je (minimale) voedingsinname zou je een vitamine-mineralenpreparaat kunnen nemen voor zwangere vrouwen. Ook is extra vitamine D een aanrader. Laat een diëtist, huisarts of apotheker je adviseren.
• Een ‘frisse’ mond helpt vaak tegen misselijkheid. Eet of drink iets fris: vers fruit en/of (vers) sap. Soms helpt kauwgom of een zuurtje.
• Vermijd voedingsmiddelen met een sterke geur, zoals koffie.
• Word je ook misselijk van warm eten? Vervang je warme maaltijd dan door koude, gezonde producten, zoals maaltijdsalades met pasta en groenten. Of vervang je warme maaltijd eens door een extra broodmaaltijd.'

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Twee verschillende sokken voor Alzheimer

21.09.2017 - Alzheimer begint vaak met kleine alledaagse verwarringen, die in het begin nog afgedaan kunnen worden als 'grappig'. Toch is het serieus: 1 op de 5 mensen krijgt te maken met Alzheimer of een andere vorm van dementie. Bij vrouwen is dat zelfs 1 op 3. Lees verder

Genoeg slapen betekent niet dat je nachtrust goed genoeg is

18.09.2017 - Voor een onderzoek in opdracht van de Hersenstichting zijn er 34 onderzoeken met gegevens over nachtrust naast elkaar gelegd. Uit de gegevens blijkt dat Nederlanders wel genoeg slapen, maar niet altijd goed. Lees verder

Santé’s Kelly test Freezlab

11.09.2017 - Hoe is het om jezelf op te sluiten in een diepvries van -110 graden? Onze Junior Bladmanager Kelly deelt haar eerste ervaring met Freezlab. Benieuwd? Deze maand kun je een VIP-pakket van Freezlab winnen. Lees verder

Migraine door (financiële) stress

05.09.2017 - Heb jij het idee dat je bij stress of geldzorgen sneller last hebt van migraine? Het zou kunnen dat dat is vastgelegd in je genen. Lees verder

Je telefoon is viezer dan je denkt en dit is wat je eraan kunt doen

04.09.2017 - Waar je wilt heb je vermaak van je telefoon. Zelfs op het toilet kun je je telefoon uit je zak halen. Lees verder

70 procent van het supermarktassortiment bestaat uit bewerkt voedsel

31.08.2017 - Probeer je zo natuurlijk mogelijk te eten dan kun je een groot deel van de supermarkt overslaan. Lees verder

5 vragen over vetten

Advertorial - De meeste mensen weten inmiddels dat gezonde vetten thuishoren in een gevarieerd voedingspatroon. Maar weet jij hoe het precies zit? Wij zetten een aantal vragen en antwoorden op een rij. Lees verder

Wanneer ben je op je gelukkigst?

28.08.2017 - De onderzoeken over dit onderwerp laten vaak een overeenkomst zien. Heb jij jouw gelukkigste periode nog in het vooruitzicht? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 133 |

Daghoroscoop
Weegschaal

Je bent in een luchtige bui vandaag. Dat houdt in dat je meer bereikt als jij…

» Naar de daghoroscopen