×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Ochtendmisselijkheid

Ochtendmisselijkheid
13.11.2013 - Redactie

Vraag: Sinds ik zwanger ben (nu vier maanden), ben ik eigenlijk de hele dag misselijk. Ik probeer wel wat te eten, maar het gaat echt met pijn en moeite. Alleen ’s avonds krijg ik wat meer naar binnen dan de crackertjes met lauwe thee die ik overdag neem. Is hier iets aan te doen? En kan dit kwaad voor de baby?


Diëtist Lenny Versteegden: '(Ochtend)misselijkheid komt veel voor tijdens het eerste trimester van de zwangerschap en verdwijnt meestal rond de dertiende of veertiende week, hoewel niet bij iedereen (volledig). Na deze periode zou je ondanks de misselijkheid toch weer redelijk aan de hoeveelheid voeding moeten kunnen komen die je nodig hebt tijdens de zwangerschap.

Je hoeft je niet direct zorgen te maken; een ongeboren baby loopt niet snel tekorten op. Pas als je naarmate je zwangerschap vordert veel gewicht blíjft verliezen, moet je in actie komen. Ga in dat geval langs bij een diëtist of huisarts. Het is belangrijk dat je gezond blijft, omdat je baby voedingsstoffen van jou neemt en jezelf natuurlijk ook op krachten moet blijven. Zorg dus dat wát je eet (en wat je wél binnen kunt houden) gezond is.

Voedingstips (aangevuld met mijn eigen ervaringen met ochtendmisselijkheid tijdens mijn zwangerschap):
• Drink en eet iets voordat je opstaat, bijvoorbeeld een beschuitje en slappe thee.
• Sta heel rustig en langzaam op.
• Eet kleine maaltijden, maximaal zes keer per dag. Kies voor gezonde producten, met name fruit en volkoren producten. Al krijg je misschien weinig binnen, je krijgt dan wel vitaminen en mineralen binnen.
• Aanvullend op je (minimale) voedingsinname zou je een vitamine-mineralenpreparaat kunnen nemen voor zwangere vrouwen. Ook is extra vitamine D een aanrader. Laat een diëtist, huisarts of apotheker je adviseren.
• Een ‘frisse’ mond helpt vaak tegen misselijkheid. Eet of drink iets fris: vers fruit en/of (vers) sap. Soms helpt kauwgom of een zuurtje.
• Vermijd voedingsmiddelen met een sterke geur, zoals koffie.
• Word je ook misselijk van warm eten? Vervang je warme maaltijd dan door koude, gezonde producten, zoals maaltijdsalades met pasta en groenten. Of vervang je warme maaltijd eens door een extra broodmaaltijd.'

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

5 feiten over onze toiletgewoontes

19.11.2017 - Voor ons is naar het toilet gaan heel gewoon, maar dat geldt niet voor iedereen. Lees verder

De kleinste luier ooit

13.11.2017 - Voor premature baby's is iedere dag een gevecht. Buiten de baarmoeder zijn er bovendien veel meer prikkels. Pampers heeft nu speciaal voor premature baby's een lijn geïntroduceerd, waardoor schurende luiers verleden tijd worden. Lees verder

Deze vrouw legt uit hoe een bevalling werkt - aan de hand van een ballon

07.11.2017 - Het is moeilijk om van tevoren in te schatten wat je kunt verwachten van een bevalling. Dit filmpje geeft een verrassend goede uitleg. Lees verder

Hoe is onze levensverwachting?

07.11.2017 - Onze levensverwachting stijgt iets minder hard dan werd gedacht. Lees verder

Echo tijdens de bevalling kan complicaties voorkomen

07.11.2017 - Soms moet er tijdens een bevalling op het laatste moment toch voor een spoedkeizersnede gekozen worden. In het Universitair Medisch Centrum Groningen wordt onderzoek gedaan naar het doen van een echo tijdens de bevalling. Lees verder

Hoe vaak gaan we gemiddeld naar de huisarts?

02.11.2017 - Ben jij vorig jaar naar de huisarts geweest? Dan hoor je bij de 78 procent van de Nederlanders die in 2016 naar de huisarts ging. Lees verder

Een burn-out hoort erbij?

26.10.2017 - Het onderwerp burn-out wordt steeds vaker besproken. Steeds vaker komt het voor bij de relatief jonge groep millennials. Dat de burn-out steeds vaker een onderwerp in de media is, zorgt ervoor dat een burn-out door 38 procent van de millennials wordt gezien als normaal. Lees verder

Gezondheidsraad adviseert zo min mogelijk nachtdiensten te draaien

25.10.2017 - Een onmogelijk advies om op te volgen voor sommige mensen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 134 |
Daghoroscoop
Schorpioen

Je hebt je te veel op één ding geconcentreerd. Vandaag ervaar je dat je dat…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!