×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Ochtendmisselijkheid

Ochtendmisselijkheid
13.11.2013 - Redactie

Vraag: Sinds ik zwanger ben (nu vier maanden), ben ik eigenlijk de hele dag misselijk. Ik probeer wel wat te eten, maar het gaat echt met pijn en moeite. Alleen ’s avonds krijg ik wat meer naar binnen dan de crackertjes met lauwe thee die ik overdag neem. Is hier iets aan te doen? En kan dit kwaad voor de baby?


Diëtist Lenny Versteegden: '(Ochtend)misselijkheid komt veel voor tijdens het eerste trimester van de zwangerschap en verdwijnt meestal rond de dertiende of veertiende week, hoewel niet bij iedereen (volledig). Na deze periode zou je ondanks de misselijkheid toch weer redelijk aan de hoeveelheid voeding moeten kunnen komen die je nodig hebt tijdens de zwangerschap.

Je hoeft je niet direct zorgen te maken; een ongeboren baby loopt niet snel tekorten op. Pas als je naarmate je zwangerschap vordert veel gewicht blíjft verliezen, moet je in actie komen. Ga in dat geval langs bij een diëtist of huisarts. Het is belangrijk dat je gezond blijft, omdat je baby voedingsstoffen van jou neemt en jezelf natuurlijk ook op krachten moet blijven. Zorg dus dat wát je eet (en wat je wél binnen kunt houden) gezond is.

Voedingstips (aangevuld met mijn eigen ervaringen met ochtendmisselijkheid tijdens mijn zwangerschap):
• Drink en eet iets voordat je opstaat, bijvoorbeeld een beschuitje en slappe thee.
• Sta heel rustig en langzaam op.
• Eet kleine maaltijden, maximaal zes keer per dag. Kies voor gezonde producten, met name fruit en volkoren producten. Al krijg je misschien weinig binnen, je krijgt dan wel vitaminen en mineralen binnen.
• Aanvullend op je (minimale) voedingsinname zou je een vitamine-mineralenpreparaat kunnen nemen voor zwangere vrouwen. Ook is extra vitamine D een aanrader. Laat een diëtist, huisarts of apotheker je adviseren.
• Een ‘frisse’ mond helpt vaak tegen misselijkheid. Eet of drink iets fris: vers fruit en/of (vers) sap. Soms helpt kauwgom of een zuurtje.
• Vermijd voedingsmiddelen met een sterke geur, zoals koffie.
• Word je ook misselijk van warm eten? Vervang je warme maaltijd dan door koude, gezonde producten, zoals maaltijdsalades met pasta en groenten. Of vervang je warme maaltijd eens door een extra broodmaaltijd.'

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Roken schadelijker dan gedacht

14.06.2018 - Roken is schadelijker dan de verpakkingen van sigaretten beweren. Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Lees verder

Hoe slecht is schermgebruik voor de ogen van kinderen?

07.06.2018 - Uit onderzoek blijkt dat het niet goed is voor kinderogen om veel naar het scherm van een smartphone of tablet te kijken. 25 procent van de dertienjarigen is bijziend. Hoe komt dat? En hoe zit dat bij onze eigen ogen? Lees verder

Verzacht de jeuk van een muggenbeet met een pleister

19.05.2018 - Als een muggenbult eenmaal jeukt, is het lastig om eraf te blijven. Vooral voor kinderen kan het lastig zijn om niet te krabben. De pleisters van Moskinto zijn een handige oplossing voor kinderen (vanaf drie jaar) of jezelf. Lees verder

Hoelang sta jij in de keuken?

30.04.2018 - Gemiddeld besteden we in Nederland 28 minuten in de keuken. Lees verder

Hooikoorts of verkouden?

23.04.2018 - Het griepseizoen gaat naadloos over in het hooikoortsseizoen. Hoe weet je of je verkouden of allergisch bent? Lees verder

Hoeveel calorieën verbrand je in je slaap?

06.04.2018 - Onze favoriete manier om calorieën te verbranden. Lees verder

Komt er een explosieve stijging van de zorgpremie in 2019?

27.03.2018 - De grote heisa rondom zorgpremies begint meestal aan het eind van het jaar, maar na een jaarverslag van CZ begon er gisteren al veel berichtgeving over zorgverzekeringen. Lees verder

Waarom eet je meer als je moe bent?

14.03.2018 - Je hebt vast wel eens gehoord dat je meer eet wanneer je moe bent. Hoe komt dat? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 137 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Vandaag is een dag vol conflicten en woordenwisselingen. Jij zult dus extra op…

» Naar de daghoroscopen