×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Koolhydraten: de schrik van elke vrouw, maar niet voor jou!

Koolhydraten: de schrik van elke vrouw, maar niet voor jou!
06.12.2012 - Redactie

In dit item heb ik het over brood, pasta en rijst. De producten waar veel mensen vraagtekens bij hebben. Moet je ze nou wel of niet eten? Mijn antwoord: absoluut wel!


Om ervoor te zorgen dat je lijf in (top)vorm blijft, ga je met brood, rijst en pasta om, net zoals je doet met je favoriete partyoutfit. Dé outfit die je naar feestjes aantrekt of tijdens een date of avondje uit. Deze producten zijn dus niet zo vanzelfsprekend als je huispak, of simpele maar o zo lekker zittende spijkerbroek. Kwaliteit gaat voor kwantiteit!

Mijn advies voor iedereen die slank en strak wilt worden en blijven
Heb je een zittend beroep? Beperk de inname van deze producten tot één maaltijd per dag. Bijvoorbeeld een rijk ontbijt of lunch met (rogge/spelt/volkoren)brood en/of lijnzaad. Het liefst zo vroeg mogelijk op de dag zodat je lijf de energie ervan plukt en je het verbrandt.

Ga je sporten of ben je actief die dag?
Dan is het verstandig om ruim twee uur van tevoren nog iets koolhydraatrijks te eten zoals een klein beetje volkorenpasta, zilvervliesrijst of brood. Drukke actieve dag? Dan geldt hetzelfde; twee koolhydraatrijke momenten. Op dagen dat je weinig beweegt, eet je lichter. Bijvoorbeeld een salade of soep.

Extra tips
De verhouding op je bord is 1/3. De rest groente, vlees, vis, yoghurt of kwark. Ongeveer 75 à 100 gram (klein handje) is al gemiddeld zo rond de 350 à 400 calorieën. Meer dan voldoende dus.

Eet geen extra energie als je deze niet meer verbrandt. Eet al helemaal geen extra energie als je het de volgende dag ook niet verbrandt.

Door te sporten en elke dag actief te zijn is het mogelijk om vaker koolhydraatrijk te eten en te genieten van deze producten zonder het terug te zien op de weegschaal.

Onthoud
Veel calorieën eten (kanen als een bouwvakker) is niet erg, mits het bord gevuld is met gezonde producten, het één bord is en deze energie zo vroeg mogelijk op de dag genuttigd wordt en/of binnen een actieve leefstijl.

Bekijk de voedingslijst om te zien welke koolhydraten goed voor je zijn.

Marije
Fitnessbijbel voor Vrouwen

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom is menstruatiebloed in reclames altijd blauw?

19.10.2017 - Dat vroeg Bodyform, de Engelse variant van Libresse, zich blijkbaar opeens af. Ze brachten de eerste reclame uit met waarin rood bloed op het maandverband wordt gedruppeld. Lees verder

Meer ziekteverzuim bij vrouwen, hoe zit dat?

18.10.2017 - In het nieuws lazen we deze week dat vrouwen zich vaker ziek melden dan mannen. Waar komt dat door? Lees verder

Hoe zit het met de jodiumtabletten?

17.10.2017 - Misschien heb je er de laatste tijd iets van meegekregen: het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verspreidt jodiumtabletten bij 1,2 miljoen huishoudens in Nederland. Lees verder

Niet ontbijten, hoe (on)gezond is het?

05.10.2017 - Er is veel te doen over niet ontbijten. Er worden regelmatig onderzoeken gedaan die inzicht moeten geven in de effecten van overslaan van het ontbijt. Lees verder

Kun je beschimmelde voeding nog eten?

29.09.2017 - Moet beschimmelde voeding rechtstreeks de prullenbak in, of kun je de niet beschimmelde delen soms nog eten? Lees verder

Pijn is persoonlijk

26.09.2017 - Eén op de vijf volwassenen heeft chronische pijn. Dat heeft gevolgen voor het dagelijks leven, maar niet iedereen durft er openlijk over te praten. Lees verder

Twee verschillende sokken voor Alzheimer

21.09.2017 - Alzheimer begint vaak met kleine alledaagse verwarringen, die in het begin nog afgedaan kunnen worden als 'grappig'. Toch is het serieus: 1 op de 5 mensen krijgt te maken met Alzheimer of een andere vorm van dementie. Bij vrouwen is dat zelfs 1 op 3. Lees verder

Genoeg slapen betekent niet dat je nachtrust goed genoeg is

18.09.2017 - Voor een onderzoek in opdracht van de Hersenstichting zijn er 34 onderzoeken met gegevens over nachtrust naast elkaar gelegd. Uit de gegevens blijkt dat Nederlanders wel genoeg slapen, maar niet altijd goed. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 133 |
Daghoroscoop
Weegschaal

Pas je aan anderen aan. Wees niet koppig ook al sta jij in je recht. Als een…

» Naar de daghoroscopen