×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?
04.12.2018 - Redactie

10 kilometer hardlopen, een mooi doel en een goede manier om aan je conditie te werken. Maar waar begin je als je nog nooit hebt hardgelopen?


1. Begin verstandig
Als je al lang niet hebt hardgelopen, is het belangrijk om rustig te starten. Loop niet meteen te hard van stapel met een overfanatiek schema. Om de dag lopen is voldoende en in het begin heb je al genoeg aan een route van vijftien minuten.

2. Wandelen is prima
Je hoeft bovendien niet continu hard te lopen. Wandelen is helemaal niet erg. Een mix van rennen en rustig wandelen is juist goed om conditie op te bouwen. Loop bijvoorbeeld vijf keer één minuut hard en wissel dit af met vijf keer twee minuten wandelen.

3. Houd je tijden bij
Focus je op je gezondheid en niet op snelle tijden en lange afstanden. Dit is voor een beginnende hardloper helemaal niet belangrijk. Wel is het nuttig om te weten hoeveel kilometer per uur je loopt om later vooruitgang in je loopefficiëntie te kunnen zien. Klok bijvoorbeeld een route van één tot drie kilometer.

4. Zoek naar je eigen tempo
Zoek jouw eigen tempo tijdens het rennen. Luister hiervoor naar je ademhaling. Versnel je looppas en zolang je niet naar lucht hoeft te happen, loop je een goed tempo.

5. Zorg voor de juiste kleding
Zorg voor de juiste outfit. Loop alleen op hardloopschoenen, want afgetrapte gympen vergroten de kans op een blessure. Zorg voor een fijne outfit die niet knelt  en gebruik verlichting of reflecterende kleding als je in het donker rent.

Lees ook: Dit is waarom buiten sporten als het koud is een goed idee is.

6. Bouw langzaam op
Als je trainingen geleidelijk opbouwt, dan heeft je lichaam rust zodat je lijf kan herstellen van alle inspanningen. Dat is belangrijk om geen blessures te krijgen. Er zijn online en in appsverschillende trainingsschema's en -programma's te vinden om je afstand en/of snelheid op te bouwen. Een aantal voorbeelden:

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit gedaan hebt?

04.12.2018 - 10 kilometer hardlopen, een mooi doel en een goede manier om aan je conditie te werken. Maar waar begin je als je nog nooit hebt hardgelopen? Lees verder

Stretches om je rug los te maken

30.10.2018 - Heb je de hele dag gezeten? Dan zijn deze stretchoefeningen iets voor jou. Lees verder

30 day squat challenge

26.08.2018 - Stevige, gespierde, ronde, volle billen? Als je ze niet van nature hebt, is daar wel wat discipline en doorzettingsvermogen voor nodig. Yvette ging de dertig dagen squat challenge aan om te kijken wat het voor haar doet. Lees verder

Work-out zonder moeite

23.08.2018 - Geen tijd om naar de sportschool te gaan? Deze oefeningen verwerk je gewoon in je dagelijkse bezigheden. Lees verder

Push-ups verbeteren

17.08.2018 - Met deze tips werk je aan je techniek voor push-ups. Lees verder

5 oefeningen om je billen in topvorm te krijgen

27.06.2018 - Train je billen ronder en train meteen je buik, rug, benen en taille mee. Lees verder

6 oefeningen om buiten te doen

03.05.2018 - Sla de sportschool eens over en ga naar buiten om oefeningen te doen. Lees verder

Work-out: planken

11.04.2018 - Planken is ongenadig zwaar. Maar ook effectief. Door dagelijks deze oefeningen te doen krijg je een strakkere buik, sterkere rugspieren en train je bovendien je schouders en billen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Als een kwestie jou niet alleen aangaat, is het zeker de moeite waard om die…

» Naar de daghoroscopen