category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Stappenplan: 10.000 stappen per dag

Uit onderzoek is gebleken dat we gemiddeld 6.000 stappen zetten. Houd eens bij hoe veel stappen jij per dag zet. Kom je niet aan 10.000 stappen? Zo verhoog je het aantal stappen dat je zet tot 10.000 per dag.

Stap 1: Houd het aantal stappen dat je zet een tijdje bij
Op de meeste recente smartphones staat al een app die je stappen bijhoudt. Je kunt ook de gratis app Moves downloaden of een stappenteller kopen. Kijk na één of twee weken hoe veel stappen je op een gemiddelde dag zet.

Stap 2: Bepaal je doel
Kun je op werkdagen meer stappen zetten, of zet je al regelmatig 10.000 stappen op een dag? Stel jezelf een haalbaar doel. Als je gemiddeld 5.000 stappen per dag zet, is meteen voor 10.000 gaan waarschijnlijk niet makkelijk vol te houden. Streef eerst eens naar 6.000 stappen per dag. Zodra dat je steeds makkelijker afgaat, kun je je doel weer verhogen.

Stap 3: Bepaal hoe je je doel kunt behalen
Hoe zorg je ervoor dat je meer stappen gaat zetten. Voorbeelden van hoe je dit kunt bereiken:
- Neem de trap in plaats van de lift.
- Breng de tijd die je moet wachten, bijvoorbeeld op het station of bij de dokter, lopend door.
-  Parkeer de auto wat verder weg of stap twee bushaltes eerder uit.
- Ga een stukje wandelen in je pauze.
- Ga er 's avonds of in het weekend op uit om te wandelen.
- Ga wandelend naar de supermarkt.
- Loop tijdens het telefoneren heen en weer.

Stap 4: Zorg dat het een gewoonte wordt
Zodra iets een gewoonte wordt, is het makkelijker vol te houden. Maar hoe zorg je ervoor dat 10.000 stappen per dag zetten een gewoonte wordt? Probeer lopen zo veel mogelijk in je leven te integreren. Lees ook onze tips om jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest