category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Touwtje springen: waar moet je op letten?

Touwtje springen is een goede manier om je conditie te trainen. Waar moet je op letten als je met touwtje springen wilt beginnen?

1. De lengte van het springtouw

Ga met je voeten op het springtouw staan. Als de uiteinden van het touw tot onder je oksels komen, heb je de goede lengte te pakken.

Lees ook: 3 redenen om te springtouwen

2. Bescherm je enkels en knieën

De schokken die je voeten en knieën krijgen tijdens het touwtje springen, zijn minder hard dan tijdens hardlopen. Toch is het belangrijk om goede schoenen te dragen. Het springt het prettigst als je ondergrond een beetje meeveert, zoals een houten vloer of gymzaalvloer.

3. Bouw je work-out op

Net als bij andere sporten is het belangrijk om rustig te beginnen en langzaam op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met een minuut springen en een halve minuut rust. Herhaal dat vijf keer en breid dat langzaam uit.

4. Vergeet de warming-up en cooling-down niet

Onderschat het belang van de warming-up en cooling-down niet. Rustig touwtje springen kan ook als warming-up. Stretch bij de cooling-down je kuiten, zeker als je net begint met touwtje springen, kun je die de volgende dag voelen.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest