Schaatsen

Fijne winter work-out: schaatsen

Schaatsen is toch een van de leukste winter work-outs die er is. Het houdt je fit, je krijgt het er warm van én je verbrandt er ook nog eens veel calorieën mee.

Wat zijn de voordelen van schaatsen?

Een uurtje schaatsen is goed voor de verbranding van 300 tot 500 calorieën. Daarnaast helpt schaatsen bij een betere conditie, balans en coördinatie, en train je ook flink je benen, core (rug, buik en bekken) en billen. Een prima work-out dus.

Zo doe je het

Schaatsen is voor een groot deel techniek. Lessen nemen, kan je in korte tijd flink vooruithelpen. Schrik niet als je je evenwicht verliest en valt, dat komt bij beginnende schaatsers veel voor. Probeer in elk geval altijd je evenwicht in je hakken te hebben en je knieën licht gebogen te houden. Zo heb je meer controle. Kun je je eenmaal goed redden op het ijs, probeer dan steeds sneller te schaatsen: dus meer banen in dezelfde tijd.

Kies de juiste schaats

Niets vervelender dan pijnlijke voeten en blaren door slecht zittende schaatsen. Met dit stappenplan koop je de juiste schaats.

Stap 1 Bepaal welke schaats je wilt

Als beginnende schaatser kun je beter niet voor hoge noren kiezen. Je enkelspieren zijn nog niet goed getraind en daarom is het belangrijk dat ze niet te hoog boven het ijs staan. Hoe dichter je schaats bij het ijs staat, hoe minder je je enkels belast en hoe stabieler je kunt schaatsen. Kies daarom voor combi-noren of comfort-noren.

Stap 2 Kies dezelfde maat als je schoenmaat, of zelfs een maat kleiner (tenzij de fabrikant aangeeft wat voor de schaats handig is)

Een te grote maat zorgt ervoor dat je wiebelig op je schaatsen staat en geen grip hebt op het ijs.

Stap 3 Draag de juiste sokken

Draag tijdens het passen van je schaatsen sokken die je ook aan zult hebben tijdens het schaatsen zelf. Kies bijvoorbeeld voor fitness-sokken of sokken van dunne wol. Twee ‘normale’ sokken over elkaar dragen, zorgt voor schuring en blaren.

Stap 4 Bepaal of de schaatsen goed zitten

Strik de veters van je schaatsen strak en ga dan rechtop staan. Je hiel moet de achterkant van de schaats raken en je tenen mogen de voorkant niet raken. Rondom je hiel en je enkel moet de schaats stevig zitten, maar niet pijnlijk of ongemakkelijk aanvoelen.

Video: welke schaatsen zijn geschikt voor jou?

Bron: Santé archief, tekst: Mara Ruijter

Gerelateerde artikelen