Eten (2)

20 gezonde én lekkere voedingsmiddelen met weinig calorieën

Deze voedingsmiddelen hebben vrijwel stuk voor stuk minder dan 100 calorieën per portie. En ze zijn nog goed voor je ook. Zo is slank en gezond blijven prima te doen.

Citroen

Citroenen zijn ideaal om je eten net even een twist te geven. Gooi een schijfje in je waterkan of maak je vis wat frisser met wat sap. Citroenen bevatten een hoge dosis vitamine C en hebben een antivirale werking. Daarnaast helpen ze je lichaam gifstoffen af te voeren.

Aantal calorieën per 100 gram (citroensap): 30

Popcorn

Wist je dat popcorn veel antioxidanten en ijzer bevat? Sommige onderzoekers beweren zelfs dat de concentratie antioxidanten in popcorn hoger is dan in groenten en fruit. Probeer je popcorn eens ‘droog’ te poffen, dus zonder olie, dat scheelt een hoop calorieën. En gebruik liever geen boter, zout of suiker. Probeer een beetje chilipoeder, een veel gezonder alternatief dat helpt bij het verhogen van de stofwisseling.

Aantal calorieën per 100 gram droog gepoft: 387 (per portie: 56)
Aantal calorieën voor een grote lepel chilipoeder (10 gram): 33

Paksoi

Paksoi bevat veel vitamine A en C, ijzer, kalium en calcium, allemaal stoffen die fijn zijn om binnen te krijgen. Sommige onderzoeken geven aan dat je paksoi beter niet met vis kunt combineren (met uitzondering van zalm en makreel0. Paksoi bevat namelijk nitraat, dat in combinatie met vis nitrosamine wordt, een schadelijke stof.

Aantal kilocalorieën per 100 gram: 9

Courgette

Gegrild, als soep, gestoomd of door een courgettebrood, je kunt deze groente oneindig combineren. Courgette zit vol mineralen, waaronder ijzer, kalium en magnesium. Handig als je toe bent aan wat extra energie. Daarnaast bevat de groente veel vezels en geen vet.

Aantal calorieën per 100 gram: 27

Broccoli

Broccoli wordt niet voor niets de wondergroente genoemd, want het bevat zo’n beetje alles wat je nodig hebt. Met 80 gram broccoli heb je al je dagelijkse hoeveelheid vitamine C en K binnen, daarnaast bevat het ook vitamine A, B en E. Plus een grote hoeveelheid vezels, die ervoor zorgen dat je spijsvertering op gang blijft en je gemakkelijker kunt afvallen. Sommige onderzoekers beweren dat broccoli beschermt tegen kanker (met name borstkanker) maar daar is geen hard bewijs voor.

Aantal calorieën per 100 gram: 29

Uien

Uien bevatten veel polyfenolen. Dit zijn plantaardige stoffen met antioxidante en ontstekingswerende eigenschappen. Er zijn verschillende polyfenolen met elk hun eigen werking. Bij uien zijn ze ontstekingsremmend en verminderen ze de kans op harten vaatziekten. Fijn is dat een ui makkelijk is toe te voegen aan elk gerecht. Zo maak je je eten een beetje gezonder en stiekem ook wat lekkerder.

Aantal calorieën per 100 gram rauwe ui: 36

Mosselen

Heerlijk én gezond, deze schelpdieren. Ze bevatten veel ei witten en weinig vet, waardoor je toch het gevoel hebt dat je een stevige maaltijd naar binnen werkt. Ze zitten bovendien vol vitamine B12, dat helpt je ijzer gehalte op peil te houden. Ook bevatten ze verschillende  mineralen waaronder selenium
dat goed is voor het immuunsysteem. Let wel op: de manier van bereiden maakt een groot verschil in het aantal calorieën. Stomen is het beste.

Aantal calorieën per 100 gram: 74

Appel

Appels zitten vol gezonde stoffen. De belangrijkste zijn flavonoïden, stoffen die een antioxidante werking hebben en celveroudering tegengaan. Daarnaast bevatten appels pectine: oplosbare vezels die het cholesterolgehalte verlagen. Ze houden de bloedvaten schoon en verminderen de kans op hart- en vaatziekten.

Aantal calorieën per 100 gram: 54

Abrikoos

Abrikozen zijn rijk aan vitamine E, die helpt het lichaam tegen ziekten te beschermen. Last van stress of een hoge bloeddruk? Dan zijn abrikozen de juiste keuze. Deze vrucht helpt namelijk zuurstof door het lichaam te verspreiden. Ook bevatten abrikozen veel kalium en calcium, goed voor de vochtbalans en sterke botten en tanden.

Aantal calorieën per 100 gram: 60

Spruitjes

Spruitjes hebben een hoop voordelen. Ze bevatten meer vitamine C dan sinaasappels. Als je genoeg vitamine C binnenkrijgt, kan je lichaam makkelijker ijzer opnemen waardoor je weer meer energie hebt. En laten spruiten nou toevallig ook veel ijzer in zich hebben, waardoor je meteen twee vliegen in één klap slaat. Tip: probeer eens paarse spruitjes, deze zijn zoeter van smaak.

Aantal calorieën per 100 gram: 25

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt bevat allerlei goede natuurlijke vetten, die gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Daarnaast zitten er een hoop eiwitten in, die helpen het spierweefsel op te bouwen en je lang een voldaan gevoel te geven.

Aantal calorieën per 100 gram: 45

Zoete aardappel

Naast dat ze weinig calorieën bevatten, zitten ze vol vitaminen waaronder vitamine A en C die onder andere goed zijn voor je huid, haar en ogen. Ook is zoete aardappel heel vezelrijk, waardoor je er minder van hoeft te eten om een verzadigd gevoel te krijgen.

Aantal calorieën per 100 gram: 97

Kokosvet

Kokosvet is multifunctioneel. Gebruik het bijvoorbeeld om in te bakken of om je smoothie een gezonde boost te geven. Of smeer het op je boterham in plaats van boter. Kokosvet geeft veel energie en wordt weleens omschreven als natuurlijke antibiotica. Je kunt het zelfs op een wondje smeren voor een snellere genezing.

Aantal calorieën per 100 gram: 878 (per eetlepel: 117)

Rijstwafel

Rijstwafels worden veel gebruikt bij caloriearme diëten. Maar let op, ze zijn alleen gezond als je ze goed belegt. Een kale rijstwafel zorgt voor een enorme stijging (en daarmee ook een enorme daling) in je suikerspiegel. Wanneer je je wafel belegt met bijvoorbeeld avocado, notenpasta, geitenkaas of hummus voorkom je die suikerdip.

Aantal calorieën per 100 gram: 374 (per rijstwafel: 26)

Bloemkool

Bloemkool is ideaal als je een wat voller gerecht wilt eten. Het zit vol kalium, dat de bloedvaten verschoont zodat het bloed makkelijker doorstroomt. De vele vezels in bloemkool zijn goed voor de spijsvertering. Probeer bloemkool een keer als puree met wat groentes erbij zoals spinazie.

Aantal calorieën per 100 gram: 24

Augurken

In augurk zit veel vitamine K, belangrijk voor je botstofwisseling en voor een goede bloedstolling. Maar sla niet door in het eten van augurken. Ze bevatten namelijk ook veel natrium (zout). Het Voedingscentrum adviseert ongeveer 1,5 gram natrium per dag te eten. Houd het dus bij een paar augurken.

Aantal calorieën per 100 gram: 14

Water

Dit is misschien wel de beste van alle genoemde voedingswaren. Ben je van plan een caloriearm dieet te volgen? Dan is dat het gemakkelijkst vol te houden wanneer je veel drinkt, zodat je goed gehydrateerd blijft. Water voorkomt dat je maag zich samentrekt en helpt de darmen schoon te houden. Water zorgt daarnaast voor een vol gevoel, zodat je niet telkens het idee hebt dat je naar een snack moet grijpen. Vullen dus, die waterfles!

Aantal calorieën per 100 gram: 0

Bieten

Bieten zitten vol vita minen, mineralen en anti oxidanten. Ze zuiveren het bloed, ontgiften de lever en helpen bij bloedarmoede. Er zitten veel natuurlijke vezels in en ze bevatten een grote hoeveelheid kalium. Je kunt van bieten een heerlijke soep maken, voeg wat wortel toe om het gerecht wat zoetere smaak te geven.

Aantal calorieën per 100 gram: 34

Wortels

Wortels helpen je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Ook voeren ze overtollig vocht af en hebben ze een positieve werking op ontstekingen. Tip: gooi er wat peterselie over om ze een lekkere bite te geven.

Aantal calorieën per 100 gram: 27

Vijgen

Op zoek naar een zoet tussendoortje? Vijgen zijn rijk aan vitamine A en B, kalium en calcium. Denk er wel aan dat gedroogde vijgen veel meer calorieën bevatten dan verse. Probeer verse vijgen eens in een salade van rucola, geitenkaas en walnoten, smullen!

Aantal calorieën per 100 gram verse vijgen: 64 (gedroogde vijgen: 207)

Lees ook: met deze producten eet je jezelf mooi

Bron: archief Santé Foto: Getty Images