sporten-covid-19

Kan je sporten als je COVID-19 hebt?

We hebben allemaal geleerd om naar ons lichaam te luisteren en zelf in te schatten wat je aan kan wanneer je je wat minder voelt. Soms kan gaan sporten er juist voor zorgen dat je je beter voelt. Maar is het verstandig om te gaan sporten als je COVID-19 hebt, ongeacht hoe je je voelt? Wij hebben het antwoord voor je!

Voorzichtig zijn

Wanneer je COVID-19 hebt, is het verstandig om echt voorzichtig te zijn met lichamelijke inspanning. Sporten met een verkoudheid is namelijk niet vergelijkbaar met sporten met corona. Natuurlijk is het wel goed om in beweging te blijven om je spieren en je longen gezond te houden, maar je kunt het beste niet (intensief) sporten zolang je nog geen zeven dagen hebt doorgebracht zonder symptomen. Heb je hartgerelateerde klachten gehad door COVID-19? Dan is deze periode automatisch nog een stuk langer.

Lees ook: ‘Welk coronavaccin heeft jouw voorkeur?

Waarom wel/niet sporten met COVID-19?

Door te gaan sporten met COVID-19 kan je niet alleen je symptomen verergeren, ook kan je nog andere complicaties oplopen.

1. Je zet je hart onder spanning
Het COVID-virus zet extra spanning op je hart. Wanneer je dus gaat sporten, is er een kans dat je te veel van je hart vraagt. Ook hebben je spieren en weefsels meer zuurstof nodig als je jezelf inspant, wat een probleem kan zijn als je al moeite hebt met ademhalen.

2. Er kunnen bloedpropjes loskomen
COVID-19 zou ook je risico op het krijgen van bloedpropjes verhogen, wat volgens onderzoek zou komen doordat heftige infecties het gehalte van bloedbindende eiwitten in je bloed kan verhogen. Normaal gesproken kan sporten het ontstaan van bloedpropjes juist tegengehouden, maar als ze al zijn ontstaan kunnen ze door beweging juist loskomen.

3. Je immuunsysteem wordt minder sterk
Het bestrijden van een infectie als COVID-19 vraagt veel van je lichaam, waardoor veel mensen er vooral heel moe van worden. Het is daarom goed om die energie te gebruiken voor het genezen van deze ziekte, in plaats van het in te zetten om je workouts te kunnen doen. Zelfs als je geen symptomen hebt, is je lichaam nog steeds in strijd met het virus. Voorkom daarom (intensieve) inspanning.

4. Je krijgt sneller last van ontstekingen
Bij sommige mensen die COVID-19 hebben (ongeveer 4%) reageert hun immuunsysteem zo sterk dat ze systemische ontstekingen krijgen, waarbij het lichaam ook gezonde cellen aanvalt. Normaal gesproken heeft sporten een ontstekingsremmend effect, maar dat werkt in dit geval juist averechts. Rust geeft je lichaam de beste kans om te herstellen.

Blijf wel bewegen

Alhoewel het niet aan te raden is om intensief te sporten terwijl je COVID-19 hebt, is het wel een goed idee om lichtjes in beweging te blijven. Zo voorkom je namelijk dat je (spier)kracht verliest en kan je voorkomen dat er bloedpropjes ontstaan. Ook blijven je longen hierdoor actiever en kan je je hartgezondheid beter beschermen. Doe dus, als het lukt, basisdingetjes als door het huis lopen, douchen, jezelf aankleden en thee zetten. Het doel is om een klein beetje te bewegen, liefst ieder uur eventjes.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen