category colour brushKlik & Win/Lijstjes & Tips

Winnen: het boek Superslapen

Slapen als een blok en uitgerust wakker worden? Met de tips uit het boek Superslapen van slaapexpert Floris Wouterson moet het lukken. En wat ook zo leuk is: jij kunt het boek winnen!

 

1. (S)meer magnesium

Magnesium speelt een belangrijke rol bij allerlei processen in je lichaam, zoals het reguleren van de bloedsuikerspiegel en het aansturen van het slaaphormoon melatonine. Stress en alcoholgebruik kunnen ervoor zorgen dat je lichaam extra veel magnesium gebruikt, waardoor je zonder het te weten een tekort kunt opbouwen. Het resultaat: je slaapt slechter.

Try this: Magnesium wordt het beste opgenomen via de huid. Neem daarom wekelijks een voetenbadje of een bad met esoterische magnesiumolie of epsom zout. Dit kan een beetje prikken, maar het is véél effectiever dan magnesiumtabletten, vertelt slaapexpert Floris Wouterson, van de bestseller Superslapen.

Lees ook: 'Zo slaap je lekker ondanks alle stress'

2. Hot topic

De temperatuur van je lichaam én de slaapkamer hebben ook invloed op je nachtrust, aldus slaapexpert Wouterson. Je biologische klok zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur ’s avonds iets daalt: dit proces start vanaf half tien, bij avondmensen anderhalf tot twee uur later. Voor je lichaam is dit een signaal om te starten met de productie van melatonine (het slaaphormoon). Vanaf half vijf (voor nachtbrakers iets later) stijgt je lichaamstemperatuur weer, wat de trigger is voor de aanmaak van cortisol (activerend hormoon). Dus lig je in bed en krijg je het langzaam warmer? Dan denkt je lichaam: wakker worden!

› Try this: Stap voor het slapengaan onder een warme douche. Vlak daarna daalt je lichaamstemperatuur iets. Et voilà: de slaapprikkel!

3. Go naked

Naakt slapen is beter voor je nachtrust dan slapen in pyjama. Wouterson: “Slaap is bedoeld om fysiek te herstellen, maar ook om te ontgiften. Dit gebeurt via het lymfatisch systeem. En het zogenaamde glymfatisch systeem zorgt voor het ontgiften van neurotoxische stoffen in de hersenen: essentieel om ’s morgens goedgemutst wakker te worden.” Slapen met strak zittende kleding (zoals een beha) kan dit proces remmen.

Meer tips kun je lezen in het oktober-nummer van Santé dat nu in de winkel ligt.

Winnen?

Wil je kans maken op het boek Superslapen van Floris Wouterson? Santé mag 5 exemplaren weggeven. Vul onderstaand formulier in en wie weet ben jij een van de gelukkige winnaars.

De winactie loopt tot en met 30 oktober 2019

Win het boek Superslapen

Vul het formulier in. De velden met een * zijn verplicht.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest