category colour brushGezond/Nieuws

Waarom afvallen niet lukt

Wil het afvallen maar niet lukken, of zit het gewicht dat je verliest er steeds in no time weer aan? Misschien zie je een belangrijke factor over het hoofd.

Gezonder eten? Check. Meer bewegen? Check. Daar zit 'm het probleem. Volgens Amerikaans onderzoek focust 90 procent van de mensen zich op de fysieke aspecten van afvallen. Het psychische en emotionele deel van afvallen, daar wordt vaak weinig of geen aandacht aan besteed. Slechts 10 procent van de Amerikanen ziet emoties als grootste struikelblok bij het afvallen.

Wist je dat...
Uit een test van psycholoog Roger Gould onder 17.000 vrouwen bij wie een dieet mislukte, toont aan dat 100% faalde door emoties.

Eten en emoties
Eten en geuren roepen herinneringen op. Eet jij als je je verveelt of grijp je naar chocolade als je gestrest bent? Dan ben je niet de enige. Voor veel mensen zijn eten en emoties nauw met elkaar verbonden.

Emotie-eten aanpakken

De eerste stap is dat je je ervan bewust wordt dat je soms eet door stress, uit verveling of door andere emoties. Om patronen te herkennen, kun je beginnen een voedingsdagboek bij te houden, waarin je ook je stemming vastlegt.

Tips tegen emotie-eten
Ben je er eenmaal achter wanneer jij emotie-eet, dan kun je verschillende dingen doen om het aan te pakken:

  • Zorg dat je de lekkernij waar jij altijd voor zwicht niet in huis haalt.
  • Kies voor een gezond alternatief.
  • Pak in plaats van iets te eten een glas water. Je lichaam kan honger en dorst soms met elkaar verwarren.
  • Leid jezelf af. Pak in plaats van een zak chips een goed boek, speel een spelletje, ga in bad, lak je nagels.
  • Eet bewust, ga er altijd bij zitten en werk niet gedachteloos een maaltijd of snack weg.
  • Stel jezelf deze vier vragen voor je begint met eten.

Bron: ScienceDaily | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest